0 770 visningar

30 svar

Äntligen! :)

Madde Småland

28 jul 2013 kl. 11:13

Det efterlängtade regnet har hittat hit så snart borde säsongen komma igång här hemma :)

Hur ser det ut hos er andra? Har regnet kommit till er? Bor själv i Alvesta kommun och först nu har det blivit lite regn. Även om jag älskar sol och värme så är jag överlycklig över dagens regn :D

0

siv norberg

28 jul 2013 kl. 12:17

Här i Sundsvalls trakten är det väl som i övriga landet knastertort. Det skulle behöva regna i flera dagar.

0

mumrik

28 jul 2013 kl. 13:16

Grattis! Igår kom här ett regnväder. Det bara hällde ner. I ungefär 4 minuter. Grrrrr!

0

mumrik

28 jul 2013 kl. 13:24

Kommer ni ihåg anektoden man fick höra i skolan om vad som utspelade sig när vi importerade Jean Baptiste Bernedotte som kung?

Hans gemål var minst sagt ovillig att flytta till detta kalla och barbariska land, så man funderade på hur man skulle kunna få henne att känna sig bättre till mods. Det rådde torka då också och en smartskalle fick idén att ställe upp de småländska bönderna efter parets färdväg och de blev instruerade att så fort de såg det noble sällskap ropa “Vi vill ha regn! Vi vill ha regn!”. Det gjorde de gärna och det kom ju från hjärtat också.

Den blivande drottningen blev mäkta imponerad av välkomnandet och det svenska folkets bildning. Hon uppfattade det givetvis som “Vive la reine!”.

Bara tänkte, det kanske skulle funka för oss också? ;-o)

0

mumrik

28 jul 2013 kl. 14:34

Fattar inte varför det är så svårt att skriva ordentlig på detta forum. Får börja flytta pop-uppen tror jag, det kanske är det som är problemet (för mig).

De spår sammanlagt runt 18 mm här i veckan som kommer med början i natt. Tror ni det räcker eller är det för lite?

0

23 mm

Mikael

28 jul 2013 kl. 15:36

23 mm strax utanför Borås igår.

0

23 mm

Grethe F

28 jul 2013 kl. 16:24

Jag tror där ska mer till, vi får börja att dansa regndans

0

minns

buffy

28 jul 2013 kl. 17:51

Jag minns i af 2007, när folk under våren och försommaren klagade och tjatade om hur låg grundvattennivån var och hur den aldrig skulle hämta sig. På midsommaraftons eftermiddag började det regna och sedan slutade det inte regna förrän i december. En torsdag i juli fick vi 84 mm. En tant drunknade i en gångtunnel den dagen. Vi pumpade bort 4 kubik vatten från vår kolonilott och lät resten självrinna genom en slang ned i bäcken nedanför, i mer än en vecka. Det kryllade av mördarsniglar på de ytor som inte stod under vatten.

Men folk slutade tjata om grundvattennivån åtminstone.

0

minns

Lena M

28 jul 2013 kl. 19:19

De lovar och lovar regn, vi fick 4mm i natt här i Gästrikland.
Men kanske det blir så, att om det börjar så regnar det i dagar.

Lite förvånad blev jag när jag fann dessa på em.

rödgula och kantareller

0

minns

Irene A

28 jul 2013 kl. 20:14

Underbart, buffy! Jag minns inte alla detaljer 2007, men det blev i alla fall en rätt bra svampsäsong den hösten :-)

0

anette reiman

30 jul 2013 kl. 14:04

Har regnat 5mm i Upplands Väsby, ca 2 mil norr om Stockholm under de senaste 6 veckorna, är extremt torrt, har inte behövt klippa gräsmattan på en månad, den är brun nu..

0

Madde Småland

30 jul 2013 kl. 20:02

Idag har det regnat hela förmiddagen så det finns hopp om svamp nästa vecka :-) De lovar även regn i morgon också så nu hoppas jag bara att vovve blir frisk tills det är dags för skogsrundor :-)

0

"JAS" Helsingborg

30 jul 2013 kl. 20:55

Gör inget att det är torrt nu bara det börjar komma om två tre veckor då blir det nog en kanon säsong för KJ och kantarellerna kommer att välla fram :)
Angående grundvatten nivån så är det bara Skåne som har lite låg sådan annars ligger den för tillfället över (vad nu det kan betyda och vad som är normalt kan man ju undra över men vattenreservoarerna är i alla fall fulla, sägs det och elpriserna i botten :) ) i hela landet!

0

buffy

31 jul 2013 kl. 09:31

Det blev en hejdundrande trattkantarell och kantarellsäsong 2007, då förstod man hur mycket sånt mycel som finns på de mest osannolika platser, för det dök upp fruktkroppar där man aldrig kunnat ana.

I år kan man väl kanske hoppas på KJ =)

Igår fick vi rätt mkt regn under någon timme, det ångade från fälten på kvällen.

0

Grethe F

31 jul 2013 kl. 16:55

Var ute en sväng i dag och det är fortfarende tort under granen men vi får vänta och se Före året kom KJ den 7 sept.

0

Mumrik

31 jul 2013 kl. 20:35

Var också ute i dag på em och det var faktiskt fortfarande fuktigt i skogen efter gårdagens regn (Uppsalatrakten). Och så kom det lite till senare idag också. Inga mängder, men många bäckar små...

Kan tillägga att jag inte såg någon svamp alls. Inte en enda (Vedyxaskogen).

0

vildvittra

31 jul 2013 kl. 21:41

Regnat 12mm lite utanför vaxholm
Nu hoppas vi på mer
dansar regndans

0

Siv Norberg

1 aug 2013 kl. 08:00

Nu tro jag vi får sluta med att dansa regndansen i Sundsvall har det regnat rätt bra och regnar fortfarande. plockade kantareller i går för då var det uppehåll.

0

mumrik

6 aug 2013 kl. 20:43

På torsdag ska det komma 7.5 mm spås det. Det är ju alltid något.

0

Lena M

7 aug 2013 kl. 07:40

Sent i gårkväll drog ett häftigt åskväder över nejden följt av ett skyfall som gav 20 mm på ca en ½ timma. Luften är fuktig och det känns kvalmigt idag, hoppas att nederbörden gör nytta där den fallit. ( Gästrikland )

0

Jan A, Uppsala

7 aug 2013 kl. 19:14

Nu har SMHI (vädret i Börje) lovat oss regn, c 45 mm från i morrn kväll till på fredag morgon.  Det är nästan 20 gånger vad vi hittills fått i juli och augusti.  Fan troet! 

En får säje sôm täklingera sa ôm Carlsson på takets Saab: ”Den lôver å lôver—men inte blir det nåt!”

0

Madde Småland

7 aug 2013 kl. 21:53

Det blev inte tillräckligt det som föll, behövs mycket mer ifall det ska komma igång. Känner mig lite kluven, vill ha regn så svampen börjar växa samtidigt som jag älskar den här värmen! Det kunde kanske regna på nätterna och vara soligt på dagarna? ;)

0

Jan A, Uppsala

8 aug 2013 kl. 07:48

Vad var det jag sa!
Nu har SMHI snott c 40 mm av det förebådade regnet och vi får vara glada för totalt 4-5 mm! Räcker inte till nån svampexplosion. Bedragare!

0

Jan A, Uppsala

8 aug 2013 kl. 11:26

SMHI tog visst åt sig av kritiken och har nu gått med på c 20 mm. Alltid något!
Så vi kanske får lite svamp att visa upp på Stadsskogens dag sön 25 augusti!

0

Madde Småland

8 aug 2013 kl. 14:09

Har småregnat nu i 3h så hoppas, hoppas, hoppas….

0

Stefan hbg

8 aug 2013 kl. 17:37

Småregnat?? Kommer inte ihåg när det regnade sist här i Helsingborg!! Nu har jag översvämmning i garaget och tycker faktiskt det är kul att himlens portar har öppnat sig, ingen större skada skedd. Kanske det kommer igång nu då :)

0

Madde Småland

8 aug 2013 kl. 19:02

Jo.. Det blev lite mer än småregn efter ett tag men ännu inte sådana mängder att vi riskerar att få ngn översvämning:) Men vem vet, de lovar mer senare ikväll..

0

Tina Nordberg

8 aug 2013 kl. 19:40

Här har det kommit ner 10 mm i dag
Utanför Kolsva.

0

Fint med regn!

Mikael R

8 aug 2013 kl. 19:47

10.4 mm här utanför Borås. Hade större förhoppningar, men jag är glad för detta.

0

verkligen

buffy

14 aug 2013 kl. 13:27

Hbg har fått 60 mm på bara några timmar idag och det är jordskred på Österleden. Regnet väntas fortsätta under eftermiddagen. It never rains but it pours, som det heter =/

Torkan är i af över för den här gången, kan man nog konstatera. Det skånska grundvattnet klarade sig även i år.

0

Madde Småland

17 aug 2013 kl. 22:44

Har inte ngn regnmätare uppsatt men nu har det regnat så mkt att det börjar bli blött i skogarna! Har kommit upp lite kantareller, olika strävsoppar, ngn mandelriska och lite spindelskivlingar. Så kanske det äntligen kommer igång ordentligt i skogarna här hemma också...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone