Det efterlängtade regnet har hittat hit så snart borde säsongen komma igång här hemma :)
Hur ser det ut hos er andra? Har regnet kommit till er? Bor själv i Alvesta kommun och först nu har det blivit lite regn. Även om jag älskar sol och värme så är jag överlycklig över dagens regn :D
Kommer ni ihåg anektoden man fick höra i skolan om vad som utspelade sig när vi importerade Jean Baptiste Bernedotte som kung?
Hans gemål var minst sagt ovillig att flytta till detta kalla och barbariska land, så man funderade på hur man skulle kunna få henne att känna sig bättre till mods. Det rådde torka då också och en smartskalle fick idén att ställe upp de småländska bönderna efter parets färdväg och de blev instruerade att så fort de såg det noble sällskap ropa “Vi vill ha regn! Vi vill ha regn!”. Det gjorde de gärna och det kom ju från hjärtat också.
Den blivande drottningen blev mäkta imponerad av välkomnandet och det svenska folkets bildning. Hon uppfattade det givetvis som “Vive la reine!”.
Bara tänkte, det kanske skulle funka för oss också? ;-o)
Fattar inte varför det är så svårt att skriva ordentlig på detta forum. Får börja flytta pop-uppen tror jag, det kanske är det som är problemet (för mig).
De spår sammanlagt runt 18 mm här i veckan som kommer med början i natt. Tror ni det räcker eller är det för lite?
Jag minns i af 2007, när folk under våren och försommaren klagade och tjatade om hur låg grundvattennivån var och hur den aldrig skulle hämta sig. På midsommaraftons eftermiddag började det regna och sedan slutade det inte regna förrän i december. En torsdag i juli fick vi 84 mm. En tant drunknade i en gångtunnel den dagen. Vi pumpade bort 4 kubik vatten från vår kolonilott och lät resten självrinna genom en slang ned i bäcken nedanför, i mer än en vecka. Det kryllade av mördarsniglar på de ytor som inte stod under vatten.
Men folk slutade tjata om grundvattennivån åtminstone.
Gör inget att det är torrt nu bara det börjar komma om två tre veckor då blir det nog en kanon säsong för KJ och kantarellerna kommer att välla fram :)
Angående grundvatten nivån så är det bara Skåne som har lite låg sådan annars ligger den för tillfället över (vad nu det kan betyda och vad som är normalt kan man ju undra över men vattenreservoarerna är i alla fall fulla, sägs det och elpriserna i botten :) ) i hela landet!
Det blev en hejdundrande trattkantarell och kantarellsäsong 2007, då förstod man hur mycket sånt mycel som finns på de mest osannolika platser, för det dök upp fruktkroppar där man aldrig kunnat ana.
I år kan man väl kanske hoppas på KJ =)
Igår fick vi rätt mkt regn under någon timme, det ångade från fälten på kvällen.
Var också ute i dag på em och det var faktiskt fortfarande fuktigt i skogen efter gårdagens regn (Uppsalatrakten). Och så kom det lite till senare idag också. Inga mängder, men många bäckar små...
Kan tillägga att jag inte såg någon svamp alls. Inte en enda (Vedyxaskogen).
Nu har SMHI (vädret i Börje) lovat oss regn, c 45 mm från i morrn kväll till på fredag morgon. Det är nästan 20 gånger vad vi hittills fått i juli och augusti. Fan troet!
En får säje sôm täklingera sa ôm Carlsson på takets Saab: ”Den lôver å lôver—men inte blir det nåt!”
Hbg har fått 60 mm på bara några timmar idag och det är jordskred på Österleden. Regnet väntas fortsätta under eftermiddagen. It never rains but it pours, som det heter =/
Torkan är i af över för den här gången, kan man nog konstatera. Det skånska grundvattnet klarade sig även i år.
Har inte ngn regnmätare uppsatt men nu har det regnat så mkt att det börjar bli blött i skogarna! Har kommit upp lite kantareller, olika strävsoppar, ngn mandelriska och lite spindelskivlingar. Så kanske det äntligen kommer igång ordentligt i skogarna här hemma också...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.