Hej alla KJ-vänner! Nu är det förhoppningsvis snart dags för de efterlängtade Karl-Johansvamparna att börja poppa upp.
Jag har sedan några år tillbaka försökt att göra en inventering av KJ runt om i landet och hoppas att vi även i år kan hjälpas åt att rapportera våra fynd.
Själv bor jag utanför Borås och här har denna ädla svamp lyst med sin frånvaro de senaste 4 åren så nu är det väl dags eller?
Tack på förhand!
idag gick jag på jakt i en skog strax norr om Örebro
Här har jag hittat en del stensopp för typ tre år sedan
Sen mer sporadiska fynd
idag inte en enda
de har def inte kommit igång ännu i dessa trakter men borde komma nu för här har vi haft rejält med regn nu i ett par dagar
Grethe, jag råkar vara intresserad av utbredningen och jämför den med vilka områden i landet som har haft de bästa resp. sämsta förutsättningarna vädermässigt.
Det finns ingen svamp som fascinerar mig så mycket som Karl-Johan eftersom den är så nyckfull från år till år.
I min barndom fanns denna läckra svamp varje år men nu är det långt mellan Karl-Johan-åren. I år har jag, liksom de flesta svampnördar, extremt stora förväntningar och det är bara att hoppas att de infrias.
I dag tog jag mig en tur mellan Borås, Ulricehamn och Jönköping för att “scanna” in detta stora område. Resultat: 6 st. nyuppkomna fina KJ, de flesta mellan Ulricehamn och Jönköping. På det första stället blev det “träff” direkt när jag gick ur bilen och då fick jag i min obotliga enfald för mig att jag skulle hitta massor men så blev det inte. Bara en massa blåbär som satte sina avtryck på min tunga så jag hoppade högt av skräck när jag såg den i backspegeln.
Efter en timmes ytterligare letande gav jag upp och körde vidare utan att ha hittat någon mer. Glädjande var att de jag hittade var oangripna. Om en vecka är det nog i gång för fullt.
Var ute en sväng i dag med mitt bästa KJ-ställe som mål. Hittade 3 ex, en var angripen till 80%, en var angripen till 50% och den tredje var felfri. De växte i den fuktigaste delen av mitt område så det lär nog dröja ett tag innan nya kommer upp om inte det kommer mycket regn.
Äntligen e dom här.Gick till mitt vanliga kj ställe där jag varit ca 2 gånger i veckan utan att hitta en enda .Men idag hade dom exploderat vart jag än vände mig så stod dom där ,hann bara plocka en timme innan det blev för mörkt,blev ca 40 st fina utan angrepp.Äntligen ett fint Kj år på gång .
Simon östergötland
Var ute igår, Hallandsåsen Skåne i närheten av Västersjön, för att se om det kommit upp några KJ. Endast knappnålsstora kantareller, 1st som en 5 kr, fick stå kvar på tillväxt. Inga KJ, dåligt med svamp överhuvudtaget fast det regnat rejält här av och till i 2 veckor. // Mvh Marie
Hej alla vänner på guiden jag skulle inte skriva vart jag hittat mina K-J i vilket område. Christer är oseriös om man gogglar på guiden så kan man se många inlägg av honom där kan skriver svamp köpes säljes.
Läs särskilt hans sista inlägg där han vill ha närmare beskrivnig var K-J finns i Östergötland. Oseriös det är vad han är.Ta gärna bort inlägget Micke!!! Sådana snokar vill vi inte ha på svampguiden.
Snälla Elisabeth! Hur kan du förnedra mig så? Skulle det vara oseriöst att handla med svamp? Alla som plockar/köper/säljer svamp bidrar till att skogens läckerheter hamnar där de hör hemma, nämligen på matbordet.
Att jag är intresserad av var KJ växer innebär dels att jag får en bra bild av hur det ser ut i hela landet och dels gynnar det alla andra plockare som vill veta om det är lönt att leta eller inte. Väldigt många KJ-älskare har haft och kommer att ha glädje av alla rapporter som har kommit in på mitt initiativ, det är jag säker på.
Du är småaktig och avundsjuk så jag bryr mig egentligen inte om ditt stupida inlägg.
Här kommer min KJ-rapport från igår:
Jag tillbringade 6 timmar i skogarna runt Svenljunga och hittade marker som inte var lika torra som runt Borås. Det blev 45 st KJ i både stora och små storlekar. 90 % var helt felfria och jag fick ihop 3,5 kg. Trött blev jag men nöjd med gårdagen. OBS! Alla är välkomna att plocka här, även du Elisabeth.
Vadå förnedra dig så???!!!
Vadå småaktig och avundsjuk sist det var K-J år så plockade min dotter och en kompis 1000 kg som de sålde.
Det är bra att det finns uppköpare på svamp men att de vill ha reda på var det finns K-J det anser jag vara oseriöst sedan får du tycka vad du vill!
“Oseriöst att ta reda på var de finns”. Det är väl bäst att jag försöker ta reda på var de INTE finns så kanske jag verkar mer seriös.
Fråga vilken svamphandlare som helst och du kommer att finna att alla är lika beroende av att veta var svampen finns. En grönsakshandlare köper sina varor där grönsakerna finns har jag fått för mig.
Du tror kanske att jag åker land och rike runt efter alla tips. Nej, jag plockar och säljer det som finns i mitt närområde. Jag förstår inte vart du vill komma med ditt resonemang. Jag utgör inget hot mot dina eller någon annans svampställen, det finns så det räcker och blir över åt alla. Det lämnas varje år bra handelssvamp kvar i skogarna för hundratals miljoner så min inventering gör ingen skada på varken dig eller någon annan. Du är bara missunnsam och gnällig och låter det framgå av dina inlägg.
Jag tycker det är du som är ytterst oseriös Elisabet. “Vi vill inte ha dig här” skriver du. Det ska du ha klart för dig att det får stå för dig inte vi.
Jag har ingen aning om vem Christer är men vad som däremot står klart är att om det nu är någon som beter sig oseriöst är det isåfall du.
Jag tycker att det är fel att uppköpare av svamp vill ha reda på var det växer K-J för att “tipsa sina plockare” var de ska åka. När jag skriver Vi vill inte ha sådana snokar på svampguiden då inkluderar det de som är mina vänner inga andra.
Om Micke tycker att inlägget är felaktigt då får han ta bort det!
Snacka om sandlåda…..
jag ser inget fel med Christers inlägg, det är helt valfritt om någon vill svara på hans frågor eller ej. Rabiata utfall om att folk är oseriösa och dylikt hör inte hemma här. Däremot är jag imponerad av att du vet vad alla dina vänner tycker och att du dessutom för deras talan offentlig.
Elisabeth Jansson!
Läs nu noga vad jag skriver riktat till dig och dina vänner:
Jag är 70 år gammal och har sedan barnsben en brinnande passion för svamp. Jag har inte så många år kvar att komma ut i skog och mark för att utöva min älskade hobby.
Jag vill dryga ut min klena pension med några extra tusenlappar/år dels genom att plocka och sälja och dels genom att i MYCKET begränsad omfattning köpa in fin svamp. Den delen utgör kanske 10 % av den totala mängden. Det du skriver stöttad av Grethe gör mig mycket ledsen. Du försöker att förtala mig genom att skriva:
“Christer är oseriös”
“Oseriös det är vad han är”
“Sådana snokar vill vi inte ha på svampguiden”
Du gör det till oseriöst att jag utövar min hobby som samtidigt ger mig lite pengar men du förstår inte att jag inte är någon svampuppköpare i ordets bemärkelse.
Hur många som skriver här är så “oseriösa” att de säljer svamp? Ganska många skulle jag tro. Man ser ständigt inlägg där folk vill ha tips om hur mycket man ska betalt och vem som kan tänkas vilja köpa.
Du gör mig till åtlöje genom dina korkade uttalanden utan minsta fingertoppskänsla för vad som är rätt och fel.
Jag tror att väldigt många har nytta av och uppskattar att få reda på var i landet KJ växer från dag till dag. Jag reser inte omkring, som jag tidigare har påpekat, och köper en massa svamp. Svampplockning är min käraste hobby och jag tror inte att någon mer än du och Grethe missunnar mig denna glädje på ålderns höst.
Att bli kallad för snok tar extra hårt på mig, det ska du och dina vänner veta.
Kära svampvänner, fortsätt med era rapporter, jag kommer inte och tar svampen ifrån er!
Jag vet inte varför du inte klarar av att hantera att man kan tjäna lite pengar på sin hobby, kanske är det så att du har ett för snålt hjärta för att låta andra glädjas åt vad skogen har att erbjuda.
Till sist Elisabeth:
Så här skrev du 110717:
Uppköpare svamp
Hej!
Är det någon som vet vad uppköparna betalar för kantareller just nu?
Vad tar ni när ni säljer kantareller och hur mycket rensade är dom?
Om du läser det här Jonnie så kanske du vet var det finns uppköpare nära Gullspång!
/Elisabeth Jansson 2011-07-17 20:56:47
Sopa rent framför din egen dörr!
Jag tycker denna tråden är jättebra man får ju en indikation var svampen växer för det är inte alla som lägger in i svamprapporter.
O jag åker från Gbg ut i skogen en sisådär minst 6 mil ena vägen o då är det bra att få höra hur det ser ut i landet med just KJ.
Tror det är andra eller tredje året denna slingan skapas o jag ser fram emot den :)
Jag la in en KJ rapport här till dig då jag trodde det var seriöst med inventeringar från hela landet från början.
Nu skriver du så här:
Jag är 70 år gammal och har sedan barnsben en brinnande passion för svamp. Jag har inte så många år kvar att komma ut i skog och mark för att utöva min älskade hobby.
Jag vill dryga ut min klena pension med några extra tusenlappar/år dels genom att plocka och sälja och dels genom att i MYCKET begränsad omfattning köpa in fin svamp. Den delen utgör kanske 10 % av den totala mängden.
Tack du, det var sista gången jag gjorde ett inlägg här
Håll hårt i era KJ-ställen för nu har jag samlat in all info och kommer att turnera runtom i landet från Kiruna i norr till Smygehuk i söder för att fullständigt skövla era skogar. Inte en KJ kommer att lämnas kvar till varken Elisabeth Jansson, Grethe F eller Evus. Håll i hatten! :-)
Allvarligt talat, hur kan det komma sig att en tråd med info som alla har glädje av förgiftas av ett antal missunnsamma, gnälliga, avundsjuka och bittra damer? Vilket allvarligt brott är begånget? Ska inte alla andra som köper och säljer svamp genom inlägg på Svampguiden också få detta skrivet på näsan?
Kom igen damerna, njut av livet i stället för att ägna er åt era ogenomtänkta dumheter.
Jisses Christer, eller vad du nu heter i verkligheten.
Du är inte dum,eller?... du måste ju förstå poängen i det hela. Du skriver ju själv att du jagar runt efter KJ för att dryga ut din usla pension.
Om jag hittar KJ inte fabian talar jag om för just dig då var den finns så att du ska komma hit och plocka rent. Och förresten, jag är ingen bitter dam, Evus är en pseudonym, icke mitt riktiga namn. Jag är en HEN.
Må så gott
Jag ber inte om GPS-positioner. Inventeringen är seriös och ger en bra bild av var tillväxten äger rum. De flesta skriver naturligtvis bara vilket landskap det är eller i vilken kommun. Det räcker så.
Vad du inte fattar är att jag INTE RESER RUNT och jagar KJ. Jag håller mig till mina ställen i Boråstrakten och kanske ger mig iväg på en tur till någon del av landet som ligger inom några mils avstånd. Om någon skriver att det finns KJ i Tranåstrakten så är det väl en intressant upplysning för dem som bor i närområdet. Det betyder ju inte att alla går man ur huse och hittar kallar.
Tranås eller Borås eller Linköping eller Kiruna, vi talar om stora områden där folk gott och väl får plats utan att någon behöver känna sig hotad.
Hela det här löjliga påhoppet av dig och damerna Elisabeth och Grethe gör mer skada än nytta. Det är en total missuppfattning att jag reser omkring och köper upp KJ. Det har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
Jag lägger den största skulden på Elisabeth Jansson som triggade igång en debatt som kunde stannat kvar i garderoben. Men som sagt Evus, ni har inte fattat vad det handlar om, ni är bara ogina och grälsjuka.
Ut i naturen och njut! Jag gör det varje sekund och inser att det kanske blir mitt sista år därute. Kroppen orkar inte så mycket längre.
I dag hittade jag två stackars KJ mellan Rångedala och Dalsjöfors. I övrigt var det för torrt så det får nog bli en lugn helg i hängmattan så att kroppen får vila.
Ni som blir rädda att rapportera efter damernas dumheter, bry er inte om dem. Alla förnuftiga människor inser att inventeringen är till stor glädje för alla.
Det är inget fel att köpa och sälja svamp och att fråga på forumet var ev. svamp finns är ännu mindre fel tycker jag. Det är synd att ifrågasätta Christer och hans intentioner. Inventeringen är intressant och öppen för alla. Låt bli att förstöra en god stämning på forumet och låt svampen i alla former komma i första rummet.
Min tanke var så här när jag först såg rubriken att jag skulle berätta om hur karljohanåret var här.
Hade faktiskt också tänkt att skicka ett foto. Sen blev jag tveksam.
Jag tycker också att tråden är helt riktig och välkommen, men det har blivit konstigt.
Brukar aldrig ge mig in i sådana här infekterade sammanhang, men jag tycker ändå att vi kan fortsätta på den ursprungliga intensionen och meddela KJ (om vi vill). Det är ju faktiskt det det handlar om, frivillighet!
Allt annat är dravel!
Evus, du tolkar mina inlägg son %¤###”” tolkar Bibeln.
Du irriterar mig så när du påstår följande: “Du skriver ju själv att du jagar runt efter KJ för att dryga ut din usla pension”.
I själva verket skrev jag:
“Jag vill dryga ut min klena pension med några extra tusenlappar/år dels genom att plocka och sälja och dels genom att i MYCKET begränsad omfattning köpa in fin svamp. Den delen utgör kanske 10 % av den totala mängden”.
Kan du inte lägga ner ditt trams en gång för alla så att här blir lugn och ro?
Jag finner absolut ingenting som visar att jag är/har varit oärlig. Du har ju dessutom skrivit:
“Tack du, det var sista gången jag gjorde ett inlägg här”
/Evus 2013-08-22 22:41:44
Varför håller du inte dina löften?
Nu tänker jag ladda om batterierna för att ge mig ut på måndag och se vad jag kan hitta. Så torrt som det är så blir det nog inte så mycket. Jag hade tur som hittade de 3,5 kilona utanför Svenljunga i onsdags. Det kanske var allt för i år, vem vet?
Men hur ser det ut i dessa slingor från förr? Är det lika mycket tjafs i dom? Finns fler men de får ni söka reda på själva. Det är samma frågeställning…eller?
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=223921&fnr=1&sok=karl-johan&Start=0&Offset=50&10
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=202448&fnr=1&sok=karl-johan&Start=0&Offset=50&49
Jag uppskattar i alla fall denna slingan!
En hel del Karl-Johan runt vänern (Gullspång m omnejd), torrt i skogen tyvärr och de flesta var rejält maskangripna,, inte mycket annan svamp heller ...ett rätt magert år ser det ut som hittills..
Tråkig stämning här ser jag,, (inte direkt ovanligt på Svampguiden tyvärr), vilket är ett av skälen till att jag alltmer sällan varken läser eller skriver här,
hursomhelst…
Senast JAG plockade mycket Kj var 2008, då hade jag plockat färdigt 28 Augusti., får väl hoppas det är försenat nån vecka, ändras inte vädret radikalt så blir det nog inget i år heller..
Lycka till i skogen alla..
Säsongen som kom av sig?
Jag hittade årets första KJ för 9 dagar sedan och trodde att det skulle vara startskottet för en fin säsong. Det såg lovande ut i några dagar men sedan har något hänt. Jag har besökt mina ställen upp till fyra gånger var och inser att det står mer eller mindre still.
Enstaka exemplar har kommit upp men det tar ingen fart. Normalt brukar en nyfödd KJ vara halvstor efter 3 dagar men i dag kollade jag en som var knappt synlig för 6 dagar sedan och den var bara c:a 5 cm hög.
Orsaken stavas naturligtvis lång och envis TORKA som dessutom verkar fortsätta minst 10 dagar ytterligare.
SUCK! Säsongen verkar upphöra innan den knappt har börjat. Någon som känner igen detta?
nu har det kommit upp en del stensopp i örebrotrakten
här är en liten rar kalle som växte i kanten av ett motionspår på höglänt mycket torr grusig mark
väldigt fast och fin i köttet, hade tur som fann den så ung
men annars i denna värme och torka verkar sopparna gå ett snabbt öde tillmötes, dels mjuknar de, dels har väl insekterna inte så mycket att välja på så de går hårt åt det som kommer upp
foto: Bo E-son
En sådan KJ-dag! I skogarna längs hallandskusten mellan Varberg och Halmstad hade jag min bästa dag på 4 år och det vill inte säga lite. 12,2 kg rensad svamp utan varken snyltingangrepp eller svampmyggelarver gav mig en lyckostund som varade i 4 timmar.
De flesta var nyuppkomna och såg lite yrvakna ut men vad gjorde det? Det verkar som att det blir ett ypperligt KJ-år så det är bara att ge sig ut och njuta.
Ut i skogarna Elisabeth, Grethe F och Evus, allt är förlåtet! :-)
Kul för dig! Kollade på SMHI:s nederbördskarta och det ser inte ut att ha kommit en droppe i dina regioner på 10 dagar, eller har det kommit något lokalt?
Här uppe i Bohuslän, Orust, har jag hittat bara enstaka karljohan men mycket björksoppar!? Lite motsägelsefullt faktiskt. Kan det vara värt att leta mer i Hallandstrakten? Abstinensen är svår!
Bohuslän område Hällevadsholm / Munkedal
Påminner mycket om 2008 , KJ precis överallt vissa ställen har jag dock besökt lite försent…..men men har precis lagrat de första 15kg plockade.
Rekordåret 2008:s är inte uppätna ännu , men nu står vi oss ett tag till.
Ni som följt min Goliat-tråd sen tidigare år kan jag ledsamt meddela att i år blev jag utan på båda ställena.
Värt att notera är också att rimskivlingen dök upp här först idag och i kopiösa mängder.
Äntligen har karl-johan säsongen dragit igång för mig och det rejält. Vart ute igår söder om Jönköping och fyllde hela korgen som är modell större samt en plastpåse från coop (brukar icke plocka i påse men detta fick bli ett undantag då jag bara hade en korg).Även mängder av annan svamp men det tar vi i en annan tråd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.