0 424 visningar

11 svar

Kremla?

NadaL, Umeå

30 jul 2013 kl. 21:29

För ett par dagar sedan hittade vi den här mörkvioletta kremlan i en torr dräneringskanal i blandskogen (björk, gran, tall). Närmaste träd var björk och gran. Hatt 4cm i diameter. Smak mild.
Tacksam för era förslag

Artbestämningshjälp Russula sp.

0

Susanne Hernqvist

30 jul 2013 kl. 22:12

Skulle kunna vara mandelkremla. Den kan ju variera mycket i hattfärg och kan ibland ha rödtonad fot. Tycker också att skivorna ser ut som mandelkremlan. Som sagt bara ett förslag, kremlor är ju oftast luriga:)

0

Irene A

30 jul 2013 kl. 22:30

Fast jag inte har sett mandelkremlor med den där konstigt röda foten, är jag benägen att hålla med om Susannes förslag. Skivor och hattfärg stämmer bra med mandelkremla för övrigt.

0

NadaL, Umeå

31 jul 2013 kl. 09:55

Tack så mycket Susanne och Irene, det var oväntat. Är ingen höjdare på kremlor och det var första gången vi hittade den. Spormått stämmer väl, men man kan inte vara säker ändå. :)

0

Irene A

31 jul 2013 kl. 10:40

Säker är inte jag heller. Det finns fortfarande många kremlor, speciellt i norr, som inte har några namn - eller beskrivna på senare tid av finska mykologer fast de inte har kommit till allmän kännedom. Många arter som vi trodde att vi kände väl, har delats upp i flera.

Spormåttet säger kanske inte så mycket, men har den mandelkremlans typiska långtaggiga sporer, så ökar sannolikheten att det är den eller någon mycket närstående art.

0

anithaumeå

31 jul 2013 kl. 12:14

Jag har också hittat liknanden kremlor, men var inte säker på vilka de var. Så de fick vara kvar.

0

Lena M

31 jul 2013 kl. 15:13

Mandelkremla en annan favorit inom kremelsläktet och de kan ju variera i färgen. Jag tycker att man känner igen den på den nötiga smaken. Fast kremlor är knepiga, svårast är alla som går i röda toner.

0

Kremla

Mikael R

1 aug 2013 kl. 16:55

Tänk, när jag började intressera mig för svamp så trodde jag att kremlor inte var så där svårt, det var ju bara att titta i “boken”. (Detta är 44 år sedan).

Sedan skrev jag en uppsats om framförallt matkremlor, och då lärde jag mig: Kremlor är ju nästan lika svårt som spindlingar.

Att jag sen skrev en uppsats om spindlingar också säger kanske något om min fascination om dessa stora svampsläkten.

Det finns flera sådana här svåra och komplicerade släkten, t.ex. rödlingar och trådingar, men jag tycker att dem jag valde var “roligare”.

I alla fall, det är underbart att se era fynd och att höra de initierades kommentarer diskussioner. Det är då man lär sig.

0

Kremla

Irene A

1 aug 2013 kl. 21:44

Jag har i stort sett gett upp hoppet om kremlorna, trodde inte heller att det var ett så besvärligt släkte från början.. Dom är inte ett dugg pålitliga :-)

0

Kremla

Irene A

1 aug 2013 kl. 21:44

Jag har i stort sett gett upp hoppet om kremlorna, trodde inte heller att det var ett så besvärligt släkte från början.. Dom är inte ett dugg pålitliga :-)

0

Jonas, Schweiz

1 aug 2013 kl. 23:40

Om inte smaken skulle ha varit mild, kunde det kanske ha varit Russula sardonia…

0

NadaL, Umeå

2 aug 2013 kl. 10:09

Russula sardonia,tårkremla var min första tanke, men de makro och mikro egenskaperna talar mest för R. integra, mandelkremla.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone