Hittade dessa på en död ek/lövträd
Doftar angenämt
Det som talar emot är den långa foten och hinnan mellan hatt och fot(liknar det spindlingar har)
Det som talar för är lokalen(ädellövskog samt att den växte på stammen)
De är ca 10-15 cm
Tacksam för hjälp:)
ja, då förstår jag…det såg märkligt ut med den röda fläcken
jo, i vissa lägen kan de se ut sådär med stora fötter…jag har hittat liknande på gamla stockar av ask
men några spindeltrådar ska de inte ha såvitt jag vet
är du säker på att de tillhörde själva svampen och inte var nåt annat ?
spindlar och även vissa fjärilslarver, spinnare, kan ju bilda olika typer av väv på föremål i skogen…
Det är väldigt likt Pleurotus eryngii (King oyster), men vad jag vet ska den inte ha något velum och inte växa vilt i Sverige heller.
Av de arter som har velum, ligger ringmussling närmast till, men hattarna är ovanligt små och med en märkligt mörk färg. Det kan eventuellt bero på att det har varit torrt en tid precis när de har varit på väg fram. Jag har i alla fall inget bättre förslag..
jag trodde ringmussling bara växte på barrved ?
Har hittat den på stubbar i gallrad granplantering
men nog är den ganska lik de jag såg på gammal lövträdsstock fast som sagt hattarna är mörkare
har dock sett ostronmussling på lönn med väldigt gråblå hatt
men inte sådär “feta fötter”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.