0 1345 visningar

12 svar

ostronmussling?

Nina.A

31 jul 2013 kl. 15:22

Hittade dessa på en död ek/lövträd
Doftar angenämt
Det som talar emot är den långa foten och hinnan mellan hatt och fot(liknar det spindlingar har)
Det som talar för är lokalen(ädellövskog samt att den växte på stammen)
De är ca 10-15 cm
Tacksam för hjälp:)

0

ostronmussling?ps

Nina.A

31 jul 2013 kl. 15:29

Det röda på ett av bilderna är från hallonen de samsats med

0

ostronmussling?ps

Bo E

31 jul 2013 kl. 18:45

ja, då förstår jag…det såg märkligt ut med den röda fläcken

jo, i vissa lägen kan de se ut sådär med stora fötter…jag har hittat liknande på gamla stockar av ask

men några spindeltrådar ska de inte ha såvitt jag vet

är du säker på att de tillhörde själva svampen och inte var nåt annat ?
spindlar och även vissa fjärilslarver, spinnare, kan ju bilda olika typer av väv på föremål i skogen…

0

ostronmussling?ps

Bo E

31 jul 2013 kl. 18:49

här är bild på mina från asken

foto: Bo E-son

0

Irene A

31 jul 2013 kl. 18:56

Det är väldigt likt Pleurotus eryngii (King oyster), men vad jag vet ska den inte ha något velum och inte växa vilt i Sverige heller.

Av de arter som har velum, ligger ringmussling närmast till, men hattarna är ovanligt små och med en märkligt mörk färg. Det kan eventuellt bero på att det har varit torrt en tid precis när de har varit på väg fram. Jag har i alla fall inget bättre förslag..

0

Bo E

31 jul 2013 kl. 20:26

jag trodde ringmussling bara växte på barrved ?

Har hittat den på stubbar i gallrad granplantering

men nog är den ganska lik de jag såg på gammal lövträdsstock fast som sagt hattarna är mörkare

har dock sett ostronmussling på lönn med väldigt gråblå hatt
men inte sådär “feta fötter”

0

Nina.A

31 jul 2013 kl. 20:51

Tack för era svar,jag får hålla utkik efter fler svampar på stammen…nyfikenheten tog överhand och jag var tvungen att kika närmare på “röksvamparna” dyker det upp fler ska jag låta de växa till sig lite mer

0

"JAS" Helsingborg

31 jul 2013 kl. 21:52

Har kollat på alla mina bilder av Ostronmussling men ser inte några velumrester på någon av dem och att de har den formen närde är så stora som 15 cm är inte vanligt.

0

Nina.A

2 aug 2013 kl. 09:27

Vilka fina bilder JAS!
Nej,velum ställde verkligen till det
Bättre tur nästa gång hoppas jag:)

0

Nina.A

11 aug 2013 kl. 13:45

Nu har svamparna vuxit till sig!lukten påminner om lakrits/anis.
Fortfarande förbryllad över sorten

0

Irene A

11 aug 2013 kl. 14:54

De nya bilderna gör mig ännu mer övertygad om ringmussling.

0

Karl S

11 aug 2013 kl. 17:55

Det finns faktiskt en slöjmussling också, Pleurotus calypytatus, funnen 2 ggr i Sverige enligt vår artikel i Jordstjärnan 16(3) 1995. Den växer på asp men har mörkare hatt än ditt fynd.

0

Michael Krikorev

12 aug 2013 kl. 02:03

Klockren ringmussling. Den är ofta så mörk som ung. Det mörka blir senare kvar som fjäll som kan blekna och syns tydligast mot hattmitten på äldre exemplar…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone