0 1379 visningar

14 svar

saltsvamp?

"JAS" Helsingborg

2 aug 2013 kl. 11:50

Jag köpte mig ett par “kärl/krukor” förra året för att använda till mjölksyrning men det funkade inte då de inta har vattenlås. Jag har aldrig riktigt fått kläm på det här med “saltsvamp” tyvärr. Men i år tänkte jag att nu jäklar skall det bli av. Min fråga är tror ni att dessa “krukor” skulle lämpa sig för insaltning av svamp. De är rätt stora, rymmer 5 lit. Har ställt frågan på min facebook men inte fått något svar där, så nu vänder jag mig till den verkliga kunskapssajten :)

0

Tina Nordberg

2 aug 2013 kl. 12:30

Det borde väl gå bra bara det blir någe så när tätt.Min mormor knöt om smörpapper med hampa på sina krukor, det gick bra.
Jag brukar frysa in mina saltsvampar då jag inte har någon annan plats att lagra på.

0

SkogsolaH

2 aug 2013 kl. 20:34

Hade gärna hjälpt till JAS, men jag har heller inte fått kläm på saken. Hoppas någon kommer med ett uttömmande inlägg. :-)

0

mumrik

2 aug 2013 kl. 22:02

Vill du ha tips på syrningskrukor till bra pris? Jag surar också. ;-)

0

Kurt

3 aug 2013 kl. 05:47

Men “saltsvamp” är väl just insaltad svamp (t ex riskor), och det har väl inget med mjölksyrning att göra? Naturligtvis kan man mjölksyra svamp, men de bör ju då blandas med grönsaker som tillför kolhydrater, och man måste inte ha vattenlås på kärlet.

0

mumrik

3 aug 2013 kl. 14:28

Det är just därför JAS tänker använda kärlen som inte dög till syrning till insaltning i stället.

0

F

4 aug 2013 kl. 11:31

Håller med Kurt!

0

"JAS" Helsingborg

12 aug 2013 kl. 23:34

Vadå? Svamp innehåller lika mycket kolhydrater som många grönsaker! Varför är mjöksyrningskrukor försedda med vattenlås om det inte är att föredra!? Har aldrig lyckats med mjölksyrejäsning utan krukor med vattenlås. Som /mumrik påpekar så undrar jag över hur ett bra saltsvampskärl bör vara konstruerat, jag tror mig nämligen besitta två sådana men jag undrade ändå för jag vet att några här på forumet pysslar en del med “saltsvamp” och tänkte få mina misstankar om mina kärl bekräftade. I vilket fall som helst så hittar jag bara “ett” recept på mjölksyrejäst svamp och då handlar det om svavelticka men det är som sagt “insaltning” av svamp som jag är intresserad av i denna tråd.

0

mumrik

13 aug 2013 kl. 21:00

Jag syrar en del, dock inte svamp, men det var en kul idé. Tor jag sett att man ska ha vassle då va? För mig funkade det med vanliga glasburkar, bara man ser till att tynga ner det man syrar ordentligt. Men det luktar ju nåt överdjävligt! Jag hittade länken till min kruka som är billig och lagom stor (om man inte har tillgång till kallkällare, jättetråg o.s.v.). Här är den om du är intresserad.
http://www.purenature24.co.uk/fermenting-crock-for-sauerkraut-cucumbers-und-more-5-liters

När det gäller saltning tror jag inte det spelar nån roll vad du tar bara materialet tål laken.

0

"JAS" Helsingborg

13 aug 2013 kl. 23:16

Tack mumrik :)Jag är faktiskt ute efter att syra grönsaker och att salta svamp :) Jag har en lagom stor 3lit. syrakärl från Wallåkra Stenkärlsfabrik.

0

Kurt

14 aug 2013 kl. 08:49

Nej, man skall inte ha vassle för att syra något annat än andra mjölkprodukter. Det är inte samma mjölksyrabakterier som växer i mjölkprodukter som i grönsaker, och det är inte samma kolhydrater i mjölk och i grönsaker.

0

mumrik

14 aug 2013 kl. 09:23

Enligt bl.a. Annilies Schöneck (“Mjölksyrejäsning av grönsaker”) ska man det. Det ingår i hennes recept för svamp.

“Ett bra hjälpmedel vid syrning är vassla. Den ger ett värdefullt tillskott i form av mjölksocker, olika vitaminer och spårelement. Särskilt när man syrar näringsfattiga grönsaker, som t.ex. gurkor, kan det vara bra.”

0

Boman

14 aug 2013 kl. 20:44

Vi saltade in hemma i tunna av trä, tät men utan lock. Saltlaken ska vara över svampen så locket skulle vara mindre än öppningen och tyngas ned i laken av en vikt. Själv kör jag med stora glasburkar och det funkar när man har en kall(max +10) matkällare

0

"JAS" Helsingborg

15 aug 2013 kl. 17:05

Jo Boman därför tror jag att mina Kärl skulle passa utmärkt med det konade locket som trycker ner produkten i kärlet, eller hur?

Hur kommer en mjöklsyrajäsning igång utan “vassle”? Har inte ens funderat på det och jag har alltid följt Annilies S. recept och det har funkat förutom då jag använt “felaktiga” krukor och syre har kommit åt att “snejäsa grönsakerna.

0

mumrik

15 aug 2013 kl. 19:18

Det finns mjölksyrabakterier överallt, t.ex. på vitkålen. Jag syrar kål utan vassle, gillar inte smaken som det ger. Men det säger hon också att man kan göra.

Vad jag undrar är varför det aldrig går fel, att fel sorts bakterier börjar frodas. Måste väl finnas fler som gillar anaerob miljö.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone