Jag köpte mig ett par “kärl/krukor” förra året för att använda till mjölksyrning men det funkade inte då de inta har vattenlås. Jag har aldrig riktigt fått kläm på det här med “saltsvamp” tyvärr. Men i år tänkte jag att nu jäklar skall det bli av. Min fråga är tror ni att dessa “krukor” skulle lämpa sig för insaltning av svamp. De är rätt stora, rymmer 5 lit. Har ställt frågan på min facebook men inte fått något svar där, så nu vänder jag mig till den verkliga kunskapssajten :)
Vadå? Svamp innehåller lika mycket kolhydrater som många grönsaker! Varför är mjöksyrningskrukor försedda med vattenlås om det inte är att föredra!? Har aldrig lyckats med mjölksyrejäsning utan krukor med vattenlås. Som /mumrik påpekar så undrar jag över hur ett bra saltsvampskärl bör vara konstruerat, jag tror mig nämligen besitta två sådana men jag undrade ändå för jag vet att några här på forumet pysslar en del med “saltsvamp” och tänkte få mina misstankar om mina kärl bekräftade. I vilket fall som helst så hittar jag bara “ett” recept på mjölksyrejäst svamp och då handlar det om svavelticka men det är som sagt “insaltning” av svamp som jag är intresserad av i denna tråd.
Jag syrar en del, dock inte svamp, men det var en kul idé. Tor jag sett att man ska ha vassle då va? För mig funkade det med vanliga glasburkar, bara man ser till att tynga ner det man syrar ordentligt. Men det luktar ju nåt överdjävligt! Jag hittade länken till min kruka som är billig och lagom stor (om man inte har tillgång till kallkällare, jättetråg o.s.v.). Här är den om du är intresserad.
http://www.purenature24.co.uk/fermenting-crock-for-sauerkraut-cucumbers-und-more-5-liters
När det gäller saltning tror jag inte det spelar nån roll vad du tar bara materialet tål laken.
Enligt bl.a. Annilies Schöneck (“Mjölksyrejäsning av grönsaker”) ska man det. Det ingår i hennes recept för svamp.
“Ett bra hjälpmedel vid syrning är vassla. Den ger ett värdefullt tillskott i form av mjölksocker, olika vitaminer och spårelement. Särskilt när man syrar näringsfattiga grönsaker, som t.ex. gurkor, kan det vara bra.”
Jo Boman därför tror jag att mina Kärl skulle passa utmärkt med det konade locket som trycker ner produkten i kärlet, eller hur?
Hur kommer en mjöklsyrajäsning igång utan “vassle”? Har inte ens funderat på det och jag har alltid följt Annilies S. recept och det har funkat förutom då jag använt “felaktiga” krukor och syre har kommit åt att “snejäsa grönsakerna.
Det finns mjölksyrabakterier överallt, t.ex. på vitkålen. Jag syrar kål utan vassle, gillar inte smaken som det ger. Men det säger hon också att man kan göra.
Vad jag undrar är varför det aldrig går fel, att fel sorts bakterier börjar frodas. Måste väl finnas fler som gillar anaerob miljö.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.