Hej, läs gärna http://www.varnamonyheter.se/varnamo-kommun/vildsvin-skovlar-gula-kantareller-i-skogen#.UfysqRaStfg
om hur vildsvin skövlar gula kantareller i skogen. Det är en plustext men är gratis än så länge.
Håller med Eneli och har nästan helt motsatt uppfattning än den småländaske experten (som dessutom hittar grönkremla “i kärr och mossar”.) Men vad vet väl jag om detta småländska fenomen…
Vi har vildsvin bara i ett enda av våra bästa svampområden och det förefaller som om grisarna där “bara” äter mycel och då bökar bort bl.a. de olyckliga kantarellerna som sedan ligger kvar, torra och ledsna. Svamptillgången i stort förefaller att möjligen gynnas av bökandet. Det enda jag blivit “svinledsen” över är att grisarna ligger och vältrar sig i Svinträskets vackraste (röd)gula trumpetmattor.
Jag vet inte om dom äter dom. Men dom bökar i marken på några av “våra” kantarellställen. Vi har kollat under några år och jag tror att det är kantareller dom är ute efter. Men jag har aldrig sett något svin med kantarell i mun eller något svin över huvudtaget.
På några ställen där svinet bökat har det blivit bra kantarellställen efter ett tag. Men det kan bero på att kantarellerna gillar “rörd” mark.
Jag vet inte om dom äter dom. Men dom bökar i marken på några av “våra” kantarellställen. Vi har kollat under några år och jag tror att det är kantareller dom är ute efter. Men jag har aldrig sett något svin med kantarell i mun eller något svin över huvudtaget.
På några ställen där svinet bökat har det blivit bra kantarellställen efter ett tag. Men det kan bero på att kantarellerna gillar “rörd” mark.
jag har hittat både kantareller och trattkantareller i kanter av svinbök
jag tror inte de äter dem
däremot skövlar de blåbär har jag märkt….
väldigt glest med bär i svinskogar och de sliter sönder riset när de glufsar i sig dem…
men kanske själva bökandet skadar myckelet ?
det bör väl finnas forskning på detta eftersom det är mer och mer vanligt med stora vildsvinsstammar i våra skogar numera
Det vore intressant, precis som du säger Bo E, att hitta lite forskning på området.
Jag har inte haft tid att kolla vidare omkring detta men det borde ju finnas.
Om vildsvin äter svamp så kanske jag bara har haft tur i så fall i de skogsområden med vildsvin som jag brukar vistas i för där kan jag inte se minsta tecken på att de äter varken kantarell, Svart trumpetsvamp eller något annat.
De både bökar och badar bara någon enstaka meter ifrån svampställena sedan några år tillbaks men de verkar inte att röra svampen.
Där de har bökat på olika ställen så är det inte ovanligt att det växer upp div. soppar i själva ‘böket’.
Kanske har de gott om annan föda just där och inte behöver bry sig om svampen?
Det vore intressant att få veta mer hur som helst.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.