En kort rapport från Gotland.
När vi kom hit för en dryg vecka sedan var det torrt i markerna och gräset var gult och knastertorrt i Visby. Men så kom det rätt rejält med regn nu under tre dagar i slutet av juli (29-31/7) Se nederbördskartor: http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/2.1353/dailyTable.php?par=nbdDay)
Har ännu inte varit ute och letat svamp, eftersom det har varit så torrt. Efter regnen har gräsmattorna nu börjat återfå sin gröna färg och kanske finns det chans att hitta svamp i lövängena de närmaste veckorna nu efter regnen. Det är dock rejält varmt och soligt just nu, och det ser ut att fortsätta så ett tag till.
I nästa vecka tänkte jag hinna med några korta svampturer, till Allekvie bl.a.. Har inga stora förhoppningar om att hitta så mycket, men återkommer med en rapport om svampläget.
Självklart BaWa!
Det är alltid kul att leta svamp med likasinnade nördar :-)
Jag har inskrivet i min kalender vilken vecka ni är där, men det är fortfarande lite osäkert hur det kommer se ut med jobb och så.. antagligen jobbar jag den veckan, men kanske kan komma loss några dagar över helgen. Jag hör av mig.
Irene, det är så varmt just nu och det har “bara” kommit 25-30 mm sammanlagt här i Visby under de 3 regniga dagarna, så jag misstänker att det snabbt torkar ut, men återkommer självklart med rapport efter jag har hunnit ut en sväng. Just nu är det lek och bad som minstingarna i familjen prioriterar, så får se om jag lyckas komma iväg på en svamptur så småningom…
De små avstickare ut i svampskogen som jag hunnit med nu senaste dagarna har inte lett till några svampfynd att tala om.
Allekvie änge (löväng) är just nu i princip tomt på marksvampar, förutom enstaka bleka kantareller. Hittade inga kamskivlingar eller kremlor som vid samma tidpunkt tidigare år. Men det är inte längre torrt i markerna efter regnen, som borde kunna ge effekt inom några veckor.
I barrskogen står enstaka grupper av grynsoppar att finna, men inget annat har jag sett.
Vi håller tummarna att september och oktober blir svamprika här :-)
Jag följer rapporterna om nederbörd och temperaturer med stort intresse.. Det har varit mycket varmare än vanligt på Gotland den här sommaren, och det vill inte säga lite.
Det skulle kunna dyka upp särskilt spännande arter till hösten, bara regnen kommer i rätt tid :-)
Håller också tummarna..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.