0 304 visningar

0 svar

Nya arter trots torkan

Elisabeth Jansson

4 aug 2013 kl. 09:43

Otroligt att det kan växa svampar trots denna torka inget regn sedan veckan efter midsommar,men sista veckan har det kommit 30 mm åskregn i tre omgångar. Eftersom sjön Skagern inte ligger långt från mina marker så är luftfuktigheten hög. Förra veckan gjorde jag ett fynd på två olika platser i ängsgranskog,jag hittade kejsarskivling nytt fynd för området,den har aldrig tidigare funnits där och måste nog vara gynnad av värmen. Jag har sparat kollekterna och torkat dem. Min kompis Eva har gjort två nya fynd för kommunen Stor vargmjölk på lönn och krusbärsticka. Sedan fanns det 12 fruktkroppar av Sarcodon glaucopus spricktagsvamp mörk form (Johan Nitare) men i år var de inte så svarta olika stadium på fruktkroppar och mycelet har spritt ut sig i en dunge av granar i kanten på ett berg. Även dofttaggsvampen har ett mycket bra år,med mycket fruktkroppar och stora mycel. Nu kan man bara hoppas på att regnet fortsätter så att inte torkan tar överhand så kommer det att bli en bra säsong trots allt.
Tyvärr kan jag inte bifoga bilder det är någon inställning i min dator som gör att det inte fungerar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone