När jag igår inventerade strandväxter hemma på tomten vid Mälaren utanför Västerås hittade jag denna röda vaxskivling bland högväxt vegetation med älggräs och strandlysing. Har slagit platsen med slåtterbalk på hösten sedan 2007, men ej hittills i år. Den var 6 cm hög och hatten var 18 mm i diameter. Jag fann bara ett exemplar. Jag kände ingen tydlig lukt när jag luktade på den. Undrans om det kan vara honungsvaxskivling?
Bland högväxt strandnära vegetation med älggräs och strandlysing. Kan det vara honungsvaxskivling?
Tack för förslag! Här kommer ett foto av hattens undersida. Hoppas det kan hjälpa till för att få ett namn på den, var tyvärr själv ingen litteratur för dessa arter. Foten var för övrigt 2,5 mm tjock och hatten 19 mm i diameter vid dagens mätning med skjutmått.
Komplettering av tidigare bild på denna vaxskivling. Vilken vaxskivling kan det vara? Foten var 2,5 mm tjock och hatten 19 mm i diameter vid dagens mätning med skjutmått.
Tack för artbeskrivning och tips!
Jag provtuggade en bit av hatten, men jag tyckte inte att den hade någon tydlig smak. Jag brukar tycka att blad av bitterpilört är bittra, så jag kan inte säga att denna vaxskivling hade en tydlig bitter smak.
Kan det möjligen vara någon annan art?
Tack för värdefull info!
Jag lägger så småningom in den i Artportalen med bilder som Hygrocybe sp. och anger i kommentarsfältet att det kan vara H. constrictospora (hittade dock inte den arten i Artportalen) eller H. insipida, men mindre troligt H. mucronella beroende på avsaknad av tydlig bitter smak.
Får väl också hoppas att jag hittar flera eller att de återkommer ett annat år.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.