0 1388 visningar

9 svar

Honungsvaxskivling?

Bengt Stridh

5 aug 2013 kl. 22:21

När jag igår inventerade strandväxter hemma på tomten vid Mälaren utanför Västerås hittade jag denna röda vaxskivling bland högväxt vegetation med älggräs och strandlysing. Har slagit platsen med slåtterbalk på hösten sedan 2007, men ej hittills i år. Den var 6 cm hög och hatten var 18 mm i diameter. Jag fann bara ett exemplar. Jag kände ingen tydlig lukt när jag luktade på den. Undrans om det kan vara honungsvaxskivling?

Bland högväxt strandnära vegetation med älggräs och strandlysing. Kan det vara honungsvaxskivling?

0

Irene A

5 aug 2013 kl. 22:36

Jag tycker att den verkar lite för röd för honungsvaxing.
Ett annat förslag är bitter vaxskivling, Hygrocybe mucronella, och så finns även den betydligt sällsyntare H. constrictospora som jag inte har riktigt kläm på hur den kan variera i utseende.

0

Hans Myhre

6 aug 2013 kl. 01:14

Enig Irene. inte Honungwaxing men møyligen mucronella. Men fotoet viser ikke skivene.

0

Malle

6 aug 2013 kl. 17:08

nej nej neej det är absolut INTE honungsvaxing.

0

Bengt Stridh

6 aug 2013 kl. 18:47

Tack för förslag! Här kommer ett foto av hattens undersida. Hoppas det kan hjälpa till för att få ett namn på den, var tyvärr själv ingen litteratur för dessa arter. Foten var för övrigt 2,5 mm tjock och hatten 19 mm i diameter vid dagens mätning med skjutmått.

Komplettering av tidigare bild på denna vaxskivling. Vilken vaxskivling kan det vara? Foten var 2,5 mm tjock och hatten 19 mm i diameter vid dagens mätning med skjutmått.

0

Irene A

6 aug 2013 kl. 23:15

De lätt nedlöpande, triangelformade och rödtonade skivorna -  och svampens storlek tillsammans med den glatta hattytan tyder på bitter vaxskivling, tycker iaf jag.

Om du skulle råka träffa på fler kan du prova att provsmaka. H. mucronella har en tydligt bitter smak.

0

Bengt Stridh

7 aug 2013 kl. 07:30

Tack för artbeskrivning och tips!

Jag provtuggade en bit av hatten, men jag tyckte inte att den hade någon tydlig smak. Jag brukar tycka att blad av bitterpilört är bittra, så jag kan inte säga att denna vaxskivling hade en tydlig bitter smak.

Kan det möjligen vara någon annan art?

0

Bengt Stridh

7 aug 2013 kl. 07:56

Fick tips från annat håll: “...18 mm och fotens tydligt “småknöliga” utseende och färg, samt nedlöpande och glesa lameller
får mig tänka på småvaxskivling H insipida”. Är det en möjlighet?

0

Irene A

7 aug 2013 kl. 08:12

Färgerna är inte typiska för insipida, men visst kan det vara den. Jag kommer inte på så många fler tänkbara.

0

Bengt Stridh

7 aug 2013 kl. 23:30

Tack för värdefull info!

Jag lägger så småningom in den i Artportalen med bilder som Hygrocybe sp. och anger i kommentarsfältet att det kan vara H. constrictospora (hittade dock inte den arten i Artportalen) eller H. insipida, men mindre troligt H. mucronella beroende på avsaknad av tydlig bitter smak.

Får väl också hoppas att jag hittar flera eller att de återkommer ett annat år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone