Är den funnen på tallhed? Ändrar foten färg vid tumning? Om svaren är ja respektive nej på fråga ett och två är det en talltuvskivling. Den enda som möjligen går att förväxla med är röktuvskivling som dock som regel är mycket tätare tuvad med smalare fötter. Det finns liknande ofullständigt eller outredda tuvskivlingar i samma artkomplex på andra typer av mark, t.ex. i barrblandskog med gran och i ren ädellövskog. Granskogsvarianten är också den (oftast) betydligt mer tuvad med mer jämntjocka och smalare fötter.
Jag hittade den på tallhed.
Den ändrade inte färg på foten vad jag såg. Fötterna var inte jämntjocka och smala. Snarare tjocka i förhållande till svampens storlek. Dessa svampar var inte så tätt tuvade ca 10 svampar tillsammans som mest. Hittade många som växte ensam eller två/ tre tillsammans. Så då kan jag utgå från att det är talltuvskivling jag hittat/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.