0 1098 visningar

8 svar

Svamptork

Tina Nordberg

8 aug 2013 kl. 19:50

0

mumrik

8 aug 2013 kl. 22:01

Vilken av dem?

0

Lena M

9 aug 2013 kl. 10:11

Alla sätt är bra utom de dåliga :).
Jag har något liknande den på bild 1 där jag torkar färgsvampar.
Istället för tyg har jag hönsbät och ställer ramen uppe på täljstenskaminen när vi har eldat.

0

Irene A

9 aug 2013 kl. 10:39

Den soldrivna ser lite väl avancerad ut - och måste stå utomhus vad jag förstår. Undrar hur det fungerar på hösten när luftfuktigheten ute är hög?

I brist på annan tork som inte är tung eller skrymmande när den inte är i bruk, har vi bl.a. använt hängande förvarings"strumpor”, typ den här som finns hos IKEA:
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/70115578/

Fungerar rätt bra på senhösten om den placeras över ett element som ändå är igång och värmer lite. I annat fall måste man köra med en liten fläkt underifrån.

0

Anne Jukkas

9 aug 2013 kl. 21:48

Det jag funderar över är hur man reglerar temperaturen i den soldrivna. Jag skulle kunna tänka mig att luften kan bli väldigt varm.

Själv har jag modifierat mitt torkskåp så att den kan användas som svamptork. Detta torkskåp som förut bara stod och skräpade, hade tänkt föra den på tippen innan jag kom på denna idé.
Bara genom att komplettera den med en plåt längst bak så att varmluften leds längre ner till botten av skåpet för att därefter kunna stiga upp genom de nätförsedda träramarna som jag kan stapla in ett drygt tiotal av. Det blir en gigantisk tork och den fungerar. Utblåset är sen tidigare anslutet till en ventil så jag slipper ha hela huset luktande av svamp.
Skulle jag vilja använda den som ett vanligt torkskåp så plockar jag bara bort plåten och hakar fast ribborna igen.
Dubbelt användnings område!
Nu gäller det bara att hitta mängder av svamp. :)

0

Tina Nordberg

9 aug 2013 kl. 22:36

Hej

jag menar den soldrivna torken och vad ni tror om den. Vill inte ha tips om andra förslag.
Det är så att jag har fått förfrågan om den och är tveksam över hur den ska fungera i alla förhållanden.
Det är ju svårt att uttala sig om en produkt man inte testat.

0

Anne Jukkas

9 aug 2013 kl. 22:49

Förlåt Tina!
Men det kanske är någon annan som uppskattar tipset. :)

Min fundering kring den soldrivna var som sagt hur man ska kunna reglera temperaturen på luften så att det inte blir för varmt?

Vi har en solcells driven fläkt som blåser in varmluft på torpet, (Solardome eller något liknande heter den) Luften den blåser in hinner bli väldigt varm om det är riktigt soligt. Har dock inte kollat med termometer.

Hoppas du får ett bra svar av något som använt den soldrivna varianten

0

Niklas

9 aug 2013 kl. 23:02

Köpte ett sånt där billigt elände på Netto. Ska prova den. Annars blir det den gamla vanliga varianten med bordsfläkt och svamp på kartong och efter 48 h är den torr nog att långtidsförvaras. Det funkar bra efter många tester och svampen smakar bra.

0

mumrik

10 aug 2013 kl. 10:58

“Den lutande platta lådan har en lucka eller hål nere vid marken som man kan anpassa efter hur mycket luft man vill ha genom torken.”

Det där måste väl funka som ett slags spjäll?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone