Har varit ute på mager tallhed i dag och på samma ställe, dvs inom 50 meter plockat vad som för mig känns som minst tre olika tuvskivlingar och en som jag är osäker på om det överhuvudtaget är en tuvskivling (nr 3)även fast dom plockades alldeles intill de som beskrivs som nr 2 nedan.
Nr 1 och 2 växte som allt från lätt gyttrade till ensamma.
Nummer 4 tror jag är en röktuvskivling.
Samtliga (nr 1-3) har samma svaga odefinierbara men behagliga doft.
Färgen på skivorna är gräddvit på samtliga.
Ingen av dom ändrar färg vid “tumning”.
Nr 1 är något “gulbrunare” i hattfärgen än nr 2 och 3 som är lite mer åt det brungråa.
Sen är det ju den konstiga formen på foten på nr 3, som förbryllar mig.
Ursäkta blåsticket i bilderna!
Tacksam för hjälp med att artbestämma dessa!
Jag har försökt komma underfund med dessa i ett par år utan att lyckas.
De är för övrigt plockade i dag på mager tallhed längs Esrangevägen bortanför Jukkasjärvi som i sin tur ligger utanför Kiruna. :)
Där det för övrigt även växer Goliatmusseron.
Bilderna kommer i detta plus ytterligare 3 inlägg.
Tuvskivling nr 1
Det känns alltid bra när man får sina teorier bekräftade.
Det är ju helt otroligt hur en art kan variera i utseende. Att det finns skillnader mellan södra och norra delar av landet är ju inte så konstigt med tanke på hur långsträckt detta land är, däremot är det lite mera oväntat att det skiljer sig så mycket på en liten plätt.
Tack ännu en gång Irene och andra duktiga entusiaster som tar er tid att hjälpa oss noviser.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.