0 529 visningar

22 svar

Svart svamp?

Nickname

15 sep 2006 kl. 18:49

Vad är detta för svamp?
Den är 2, 5 cm i diameter (hatten) och är lite som “kremlespröd” i köttet, fast känns styvare/hårdare.
Växte i samma habitat och på samma sätt som vanliga kremlor.

0

Franco Matli

15 sep 2006 kl. 19:06

Ser ut att vara en Rökriska, oätlig

0

Nickname

15 sep 2006 kl. 19:18

Tack för ditt svar.
Jag har brutit i den, men torkan gör att inga svampar blöder :-/
Har aldrig sett någon sådan här förut.

(Ganska mycket nybörjare)

0

Sotriska!

Nickname

15 sep 2006 kl. 19:22

Kollade riskor nu, rökriska stämmer inte så väl i alla fall, men däremot sotriska stämmer på pricken i färg och all beskrivning.

0

Franco Matli

15 sep 2006 kl. 21:25

Det är inte sotriska vars hatten är nästan svart och lamellerna vita.

0

Maggan

15 sep 2006 kl. 22:07

“Det är inte sotriska vars hatten är nästan svart och lamellerna vita.”

Är det inte? Men då måste det väl vara fel bilder i databasen och även jag har fått fel svar när jag visat bilder på en likadan svamp som den som anges som sotriska i databasen…  Jag tycker också bilden Nickname visar är mer lik sotriska än rökriska…

0

Är foten rynkig upptill?

Annika Eriksson

15 sep 2006 kl. 22:21

Nicknamne - har du bitarna kvar? Sätt hatten på foten, är det liksom djupa veck på fotens övre del som möter hattens skivor? Det brukar vara ett bra sätt att skilja arterna åt utifall att inte färgen är exakt lika som på bilder man tittar på i olika litteratur.

0

Franco Matli

16 sep 2006 kl. 07:42

Det finns också en närstående art Lactarius picinus=Beckriska som har rödnande kött och växer i barr skogar.Det finns en bra deskription och bra bilder av den på M.T.Bassos bok “Lactarius”
Ibland är det inte lätt att artbestämma en svamp med endast tillgång av en bild.Många arter visar också en stor morfologisk variation plus att ibland hittar man atipiska ex.då måste man mikroskopera.Som den store M.Moser sa “en svamp är ingen svamp”

0

Sotriska/Rökriska/Beckriska

Maggan

16 sep 2006 kl. 09:06

Jag har letat efter lite bilder på Beckriska (sök på Lactarius picinus på Google annars kommer ingenting) och jag kan gå med på att den är lik Sotriska men inte så att jag skulle förväxla dem. Foten på Beckriskan ser iaf på bilderna mycket kraftigare ut än Sotriskans. När jag jämför bilder på Rökriska och Sotriska ser jag dock inte hur man kan tycka att de är lika och inte ser någon bild jag hittat ut som den Nickname visar… och det var ju just Rökriska du gav som förslag.

När jag tittar på hatten på Nicknames bild så ser det ut som att foten varit rynkad längst upp och den karaktäristikan kan jag inte se att vare sig Beckriskan eller Rökriskan har.

0

Michael Krikorev

16 sep 2006 kl. 16:12

Jag gissar på beckriska, men som Franco säger så går det inte att säga säkert utan att titta på den närmare. Riskorna i den gruppen är svåra. Är foten tydligt rynkad upptill så kan det vara sotriska men jag kan inte se något sådant på bilden. 

Beckriskan har lite mörkare hatt och ljusare skivor än rökriskan.

0

Svart och rynkor

Nickname

16 sep 2006 kl. 17:46

Den är svart, eller mer exakt som mycket mörkbrun sammet.
Ser den ljusare ut på bilden, så är det fotot.

Köttet är inte rodnande, utan var lika vitt tills jag kastade den.

Rynkorna vid hatten, stämmer på pricken med beskrivningen i databasen (för sotriska).

Dess fot är inte alls så ljus som databasens bild på rökriska.

Färgerna ger ett mycket kontrastfyllt utseende, inte heller det ser jag på rökriskan i databasen (jag äger ingen svampbok, och erkänner att jag inte googlat).
Skivorna går liksom ned lite mot foten, och övergår till fot. Det svarta tar tvärt slut strax innan.

0

Tillägg

Nickname

16 sep 2006 kl. 17:58

Råkade visst infoga mer text mitt i ett stycke i förra inlägget, därav att det står om rynkor och skivor så sönderhackat.

Jag hittade flera sådana här svampar, allihop likadana, så den verkade helt typisk för de “svampgrupper” jag fann på två olika ställen.

Jag slogs av dess utseende med svart och vitt i kontrast, och tog därför med en hem för att fråga vad det kan vara.

Tyvärr har jag inte kvar bitarna, men jag minns som sagt de där rynkorna längst upp på foten, och att det svarta tog slut så tvärt.

Nu har jag googlat lite, och beckriska och rökriska är inte alls så lika min svamp, som bilder på sotriskan som ser identisk ut med min.
Min hade mycket mörkare (svartbrun) fot.

Jag kan försöka att hitta grupperna igen, och ta fler bilder.
Den jag fotade var för övrigt rätt “tallad på” av mig vilket även det förstörde det svartbruna sammetsintrycket.

0

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 18:50

Det verkar som om det är för mycket rödstick i färgen. Hos mig ser den inte svart ut. Kanske är det min bildskärm som är dålig. Den är i o f s bara ett halvår gammal.

0

Franco Matli

16 sep 2006 kl. 21:15

Jag också ser din bild som Birgitta D.Och min Mac IG5 är nästan nytt.
Alltså inte någon svart och köttet med röd ton.Om du vill ha hjälp måste du se till att bilden som du sänder till forum har färgerna som överstämmer med originalet, annars blir allt galet och vi kan inte slå huvudet på spiken (eller tvärtom).

0

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 21:25

Tack Franco. Då är det inte jag som är helt rudis. Jag tycker det är viktigt med rätt bildöverförig pga att det är så många nya tittare som sökt sig til forumet.

0

Nickname

16 sep 2006 kl. 22:22

Jaha, då ser vi olika bilder.
Både direkt från kameran och efter att jag klippt ihop bilden, ser jag enbart en mörkt gråbrunsvart svamp med kritvitt kött.

Eftersom jag inte ser det ni ser, så vet jag inte vad jag ska göra åt det.

Men jag ser att min svamp stämmer helt överens med de mest karaktäristiska bilderna av sotriska som jag finner på google.

Vet inte vad mac IG5 är, men min dator är rätt ny, samt nästan ny plattskärm (som kanske ger annan ton än bildrör om det kan vara det som gör skillnaden?).

Kanske blixten gjorde svampen rödare? Den gjorde den i alla fall ljusare.

Men som sagt, köttet är totalt kritvitt vad jag kan se på min dator, före och efter klippning, samt i kamerans LCD-fönster.

0

Länk till google-bild

Nickname

16 sep 2006 kl. 22:27

http://www.mykonet.ch/images/Lamellenpilze/lactarius_lignyotus_mohrenkopf.jpg

Hoppas hela länken kommer med utan att radbrytas och att den blir klickbar här, annars klipp och klistra.

Min svamp såg precis ut så här.
Men jag kan inte garantera att inte även denna bild ser röd ut på någons skärm. Här ser den vit och gråbrunsvart ut, utan rött.

0

Länk till google-bild

Franco Matli

16 sep 2006 kl. 23:20

Den på länken är en sotriska med rätta färger, men den på din bild ser ut att vara en helt annan svamp.
Så jag vet inte varför din har fel färger.Du behöver inte slå oss på fingrarna, vi kan bara se bilden som den kommer uppe på skärmen och ingen annat.Blir det fel färgåtergivning blir tolkning okså fel.

0

Länk till google-bild

Nickname

16 sep 2006 kl. 23:32

Jag slår ingen på fingrarna.
Jag förstår nog inte.

I ett av svaren så står det att det är viktigt med korrekta bilder eftersom det är många som tittar/läser, så det är väl bra om det reds ut vad som förvirrar?

Eftersom jag inte ser något rött, så förstod jag inte era svar om att det inte var sotriska för den ska vara svart.
Trodde ni tyckte att den var för ljus, inte röd.

Det är väl ändå märkligt att ni ser min bild som röd, och googles som svart, när jag ser båda som svartvita?
Och det är ingen retorisk eller på något sätt pikande fråga, för mig ÄR det märkligt.

0

Maggan

17 sep 2006 kl. 09:54

Jag har också en iMac G5, inköpt förra året, och jag ser inget rött kött. Däremot är köttet vid brottytan på hatten något brunaktigt på ytan. Men, jag har uppmärksammat på samtliga sotriskor jag plockat att köttet blir lite brunaktigt på ytan när det torkat… detta gäller dock bara hatten. Köttet i foten förblir vitt.

Färgerna har inte enbart mer skärmen att göra utan även vad man har för inställningar.

0

Ny bild

Nickname

17 sep 2006 kl. 16:46

Här är en hopklippt bild av några likadana svampar som växte på samma ställe.

Jag tycker dock att de har blivit lite ljusare sedan i förrgår, men de har även blivit mycket större.

Hoppas det går att se, och att det inte är något rött i bilden.
Det syns inget rött här eller i naturen.

Kanske blixten gjorde bilden rödare förra gången? Jag tog nu bort bilder där blixten löst ut, de hade varmare lyster (själva bilden) men svamparna såg inte röda ut här, men det kanske ändå var det som var problemet förra gången.

0

Ny bild

Maggan

17 sep 2006 kl. 18:00

Lägger fortfarande min röst på sotriska… I skogarna häromkring är de minsta sotriskorna mörkast och sedan blir de ljusare i nyansen ju större de blir. Min erfarenhet av sotriskor är dock begränsad så jag kan inte säga om det är en normal företeelse, men det verkar logiskt.

0

Sotriska

Tony S

17 sep 2006 kl. 19:19

Ja, med de bilderna är det inte längre någon tvekan om att det är sotriska.
Den första bilden visade nog bara en lite otypisk sotriska. Den saknade i princip helt den annars så karaktäristiska rynkigheten på övre delen av foten. Hatten var ovanligt ljus och matt, rökriskelik.
Men de nya bilderna avgör saken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone