0 595 visningar

21 svar

Gulaktiga lameller

SvenD

9 aug 2013 kl. 20:20

Hatt ca 5 cm ca 1 cm tjock, elastisk fot som är möjlig att böja, unga ex gulaktiga lameller (betydligt gulare än på fotot!) äldre ex lamellfärg som hos kragskivlingar. Ingen lukt eller smak. Växer bland nässlor och gräs nära lövskog. Någon kragskivling?

0

SvenD

10 aug 2013 kl. 21:12

Inte någon som kan ge ett förslag på vad denna svamp med de gulaktiga lamellerna kan vara för art?
Funderade på någon fränskivling men hittar ingen som liknar (dessutom är den luktlös).
Alla tips är välkomna!

0

Irene A

10 aug 2013 kl. 22:08

Någon åkerskivling (Agrocybe) kanske?

0

SvenD

11 aug 2013 kl. 11:33

Tack för tips! Hittar dock ingen Agrocybe med denna lamellfärg.

0

Michael Krikorev

12 aug 2013 kl. 02:01

Knepig sak.. Stropharia ser ju passande ut, men har egentligen inget bra förslag på art.

S. melanosperma är vitaktig och finns uppgiven i Funga Nordica, men jag känner inte till den arten närmare…

0

SvenD

12 aug 2013 kl. 21:50

Tack för tips! Tycker det är märkligt att jag inte hittar någon med dessa nästan citrongula lameller (som unga) bland släkten med svart eller lilasvart sporpulver!

0

Jonas, Schweiz

12 aug 2013 kl. 22:45

Stropharia albonitens? Men jag ser ingen ring på dina exemplar….

0

SvenD

13 aug 2013 kl. 08:31

Kanske det, Jonas, men FuNo nämner inget om de typiska gula lamellerna på unga ex., och eftersom dessa är så iögonenfallande borde en sådan notation ha skett. Och, som du säger, den tydliga ringen fanns inte, endast en svag (gulaktig)
antydan till ring.

0

SvenD

9 dec 2013 kl. 20:47

Har funderat fram och tillbaka på denna svamp som jag hittade i höstas! Det som förbryllar mig är de citrongula lamellerna. Kan det vara Conocybe inocybeoides? Någon som har erfarenhet av den arten?

0

Jonas, Schweiz

9 dec 2013 kl. 21:09

Med såna mörka skivor kan jag inte tänka mig en Conocybe. Kanske någon kan mikroskopera den. Om jag skulle bo i sverige, skulle jag gärna gjöra det ;)
Alternativ kanske Agrocbe dura.

0

SvenD

9 dec 2013 kl. 21:39

Tack för svar, Jonas. Hade tyvärr inte möjlighet att mikroskopiera. Vit åkerskivling har vissa likheter med “min” svamp men bl a ring och citrongul lamellfärg saknas. Samma gäller för Michael K:s förslag Stropharia melanosperma.
Jag kommer att fortsätta att leta och hör kanske av mig med fler förslag!

0

Jonas, Schweiz

9 dec 2013 kl. 21:45

Sven om du vill kan jag ladda upp bilden i ett tysk svampforum. Där finns också många svampkunniga.

0

SvenD

9 dec 2013 kl. 21:48

Ja tack, mycket gärna! Betona gärna de citrongula lamellerna och den elastiska böjliga foten. Ska bli spännande att se om vi får napp!

0

Jonas, Schweiz

9 dec 2013 kl. 21:58

0

SvenD

9 dec 2013 kl. 22:03

Tack! Har lagt sajten till “Favoriter” och kommer att bevaka den!

0

Jonas, Schweiz

10 dec 2013 kl. 19:14

Sven såg du föreslaget Agrocybe dura var. xanthophylla? Jag tycker det passar oerhört bra :-)

0

SvenD

10 dec 2013 kl. 20:26

Jo, du (och Irene förstås!) har nog rätt. Det bör vara en Agrocybe. Tycker dock att A.dura är för kraftig, men kanske är varianten Xanthophylla sprödare. (har inte lyckats få fram någon bra bild på denna. Har du någon får du gärna skicka den!) Namnet X. visar ju att den är gulare än huvudarten och det kan ju stämma. Men är det lamellerna som åsyftas?
Att det skulle röra sig om två arter på fotot som någon antyder är absolut inte troligt.
I vilket fall som helst: tack för hjälpen (trevlig tysk svampsajt!)!

0

Irene A

10 dec 2013 kl. 21:06

Xanthophylla betyder ungefär gula blad, så visst passar namnet. Och den liknar Agrocybe dura i övrigt också.

Här finns ett bildexempel:
http://www.mycodb.fr/fiche.php?genre=Agrocybe&espece=molesta&numphoto=3&source=list&filter=&numfiche=82

0

Jonas, Schweiz

10 dec 2013 kl. 21:10

Jag tycker A. dura är ganska variabel i storleken. I år har jag också hittat ganska små exemplar. Ja xanthophylla betyder ungefär “gulskivig”.

0

SvenD

10 dec 2013 kl. 21:44

Jo, visst finns det stora likheter
och visst är xanthophylla gulskivig; mina latinkunskaper är lite rostiga :-)
Kul att, tack vare din hjälp, ha knäckt denna svampnöt. Det lär nog dyka upp fler (hoppas jag!).

0

SvenD

10 dec 2013 kl. 21:46

Med “dig” menar jag givetvis både Jonas och Irene - förstås! :-)

0

SvenD

11 dec 2013 kl. 10:23

. . .ja, så rostig är mitt latin att jag inte upptäckte att “Xanthophylla” är grekiska!!:-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone