Hatt ca 5 cm ca 1 cm tjock, elastisk fot som är möjlig att böja, unga ex gulaktiga lameller (betydligt gulare än på fotot!) äldre ex lamellfärg som hos kragskivlingar. Ingen lukt eller smak. Växer bland nässlor och gräs nära lövskog. Någon kragskivling?
Tack för svar, Jonas. Hade tyvärr inte möjlighet att mikroskopiera. Vit åkerskivling har vissa likheter med “min” svamp men bl a ring och citrongul lamellfärg saknas. Samma gäller för Michael K:s förslag Stropharia melanosperma.
Jag kommer att fortsätta att leta och hör kanske av mig med fler förslag!
Jo, du (och Irene förstås!) har nog rätt. Det bör vara en Agrocybe. Tycker dock att A.dura är för kraftig, men kanske är varianten Xanthophylla sprödare. (har inte lyckats få fram någon bra bild på denna. Har du någon får du gärna skicka den!) Namnet X. visar ju att den är gulare än huvudarten och det kan ju stämma. Men är det lamellerna som åsyftas?
Att det skulle röra sig om två arter på fotot som någon antyder är absolut inte troligt.
I vilket fall som helst: tack för hjälpen (trevlig tysk svampsajt!)!
Xanthophylla betyder ungefär gula blad, så visst passar namnet. Och den liknar Agrocybe dura i övrigt också.
Här finns ett bildexempel:
http://www.mycodb.fr/fiche.php?genre=Agrocybe&espece=molesta&numphoto=3&source=list&filter=&numfiche=82
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.