0 1106 visningar

15 svar

Två annorlunda fjärilslarver

Jan A, Uppsala

15 aug 2013 kl. 12:20

Hustrun har på en vecka fångat två larver med apparaten, båda tills m betydande blåbärsmängder.
Hon fotade båda i skogen och släppte dem fria.  Den första larven kände jag igen direkt – har man en gång sett den, så sitter den där – Acronicta alni, alaftonfly.  Precis som åsyftat ser larven täml avskräckande ut!

0

Jan A, Uppsala

15 aug 2013 kl. 12:22

Den andra larven (kanske ngt skadad av sin upplevelse) klarar jag inte, trodde först att det möjligen var ngn i rovdjursspinnargänget, tiger eller björn.  Men det verkar inte så.  Nån som vet?

0

Gula

15 aug 2013 kl. 22:25

Jag misstänker bokspinnaren… Hade en likadan larv här för några dagar sedan. :-)

0

Gula

15 aug 2013 kl. 22:32

Här är min larv.

0

Jan A, Uppsala

16 aug 2013 kl. 05:55

Tack för förslaget Gula! Inte alls omöjligt - men din har den snygga tofs den ska ha, hustruns är nog bara “jättegullig”. I forts ingår “larvburk” i bärplockningsutrustningen!

0

buffy

17 aug 2013 kl. 09:54

Jag har också hittat en fin larv! Har fått den identifierad men avslöjar det inte förrän minst någon har gissat först =)

larv Söderåsen Skåne

0

Frida T

17 aug 2013 kl. 15:35

Buffy din larv går under många olika namn, bland annat träddödare :)

0

Jan A, Uppsala

17 aug 2013 kl. 16:33

Det gamla, fina, riktiga namnet var träd-ödare. dock utan bindestreck!

0

Frida T

17 aug 2013 kl. 16:48

Visst blev det många “d” i min trädödare, men har faktiskt sett den stavningen också. Andra namn är vedborre,träfjäril och rabarberlarv (Vanlig träfjäril är vad den heter i dyntaxa) Någon som har fler namn?

0

Jan A, Uppsala

17 aug 2013 kl. 18:34

Cossus cossus. Har en märklig doft/lukt - som gett namn åt en viss svamp…

0

Boman

17 aug 2013 kl. 21:01

Japp, den sista är läskigt stor fast fin. De andra var balla!

0

Madde Småland

17 aug 2013 kl. 22:20

Så vackra!
Har inte en aning om vad ni hittat men tänkte ge ett tips om ni har FB. Finns en sida där som heter “intressanta fynd av insekter i Sverige. FB-version.” Där finns det många duktiga människor som kan ge er namn på det ni hittar.
Jag tittar gärna på era bilder men kan som skrivet inte hjälpa er med namnen:)

0

Henrik

19 aug 2013 kl. 03:51

Ni har väl fått larverna artbestämda antar jag, den gula är iaf en bokspinnare om jag inte är helt ute och cyklar.

0

buffy

19 aug 2013 kl. 07:10

Vanlig träfjäril, cossus cossus, var det namn jag hade på “min” larv. Roligt att den har många. Förstör den träd?
Jag kunde inte uppfatta att den luktade illa men det var ute på landsvägen och jag vågade inte ta i den. Men puttade in den i gräskanten med en pinne så den inte skulle bli överkörd.

Jan As larver är så vackra.

0

Jan A, Uppsala

19 aug 2013 kl. 20:26

Tack Buffy! säger hustrun som både hittade och fotade dem. Men å andra sidan hittade jag en gång henne – eller hur det nu var – minns inte riktigt…

Dina Cossus-larver äter grova hål/gångar, oftast i salixarter, men också i en del andra lövträd.  Den öder träden.  Vi har något så urdumt (men ovanligt!) som en ”häck” av olika salixarter.  Buskstammarna blir rätt så ofta dödligt perforerade!

0

Henrik

20 aug 2013 kl. 01:09

Såhär ser fjärilen ut. Larven kan bitas sägs det, jag har inte provat själv. Stort tack för att du räddade den från vägen. Sånt gillas mkt! Anledningen att den var ute där och sprang var nog att den letar efter ett ställe att förpuppa sig på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone