0 5703 visningar

9 svar

Identifiera sopp

Lollo

17 aug 2013 kl. 00:02

Hej
Ngn som vill hjälpa mig med följande:

Sopp av något slag. Någon sa Karl-Johan, jag lutar åt Tegelsopp.

Vit stjälk med svarta fjäll. Blir svart, blå när man skär i den.

Tack

0

Daniel Åström

17 aug 2013 kl. 00:15

Någon sorts strävsopp är det, antagligen Tegelsopp men beror på vilket träd det växte med för kamerans färgåtervinning kan vara lite missvisande ibland.

Den är ätlig men stek den länge och vissa kan vara känsliga om man äter den och dricker alkohol samtidigt.

0

Hans Myhre

17 aug 2013 kl. 00:16

Leccinum scabrum

0

Bengt Sandh

17 aug 2013 kl. 00:34

Jag vågar inte kombinera alkohol och svamp numera. Statistiken säger att 7 av 10 som gör detta kommer att dö. Den farligaste svampen i detta sammanhang är fylltrattkantarellen. Ej att rekommendera för den ovane.

I mina skogar är det än så länge riskfritt men de kommer nog snart. :-)

0

En Tanke

17 aug 2013 kl. 06:29

Detta med statistik kan vara intressant. Nog trodde jag det var 100% dödlighet oavsett vad man äter. Enligt Bengt, om man kombinerar sprit och svamp så är det antal som inte dör. Varifrån har denna statistik sitt ursprung? Hur många var det som innefattades i denna förträffliga statistik. Om man testar kombinationen svamp och sprit kan man bli odödlig. Tänk hur mycket svamp de kan plocka under sin livstid. Enligt ännu en välkänd statistik borde det bli oändligt mycket. Hur mycket sprit kommer dessa ododliga förtära? Tanken svindlar…

0

Tony

17 aug 2013 kl. 06:48

Men Björksopp svartnar väl inte. Är det inte Tegelröd sopp?

0

Michael Krikorev

17 aug 2013 kl. 09:25

De tre bakre svamparna skulle jag tro är tegelsopp (svarta tätt sittande tofsar på foten), medan den främre kan vara aspsopp kanske? (ljusare, mer glest sittande tofsar).

Vi har ett 15-tal olika arter strävsoppar i landet och många kan vara svåra att skilja åt, men alla betraktas som ätliga om de tillagas ordentligt (ska inte ätas råa).

0

Bengt Sandh

17 aug 2013 kl. 11:52

Ja du “En Tanke”. Statistik är intressant och ofta väldigt missvisande.

Om hälften av de som drunknar är alkoholpåverkade så är den andra hälften nykter. Man skulle då lättvindigt kunna säga att det är lika farligt att vara nykter på sjön som att vara onykter.

Alla vet ju att det är förenat med livsfara att duscha onykter eftersom 1 av 57 får kallsupar då. Nu finns det tack och lov förebyggande åtgärder att vidtaga. För min del brukar jag kränga på mig flytväst när jag duschar efter kvällsgroggen.

Nu åter till ämnet soppar. Där jag bor har man upprättat ett soppkök där man gratis får smaka på diverse anrättningar, alla med anknytning till svamp. Hittills i år har soppan varit ovanligt tunn men man har tagit fram svamp saltad i tunna från förra året, s.k. tunnsopp. Den får duga så länge.

0

buffy

17 aug 2013 kl. 12:27

Hur kul är drunkning egentligen? Det är fö betydligt fler än 50% av de vuxna som drunknar som har alkohol i kroppen. Drunkning är den vanligaste dödsorsaken för barn 1-6 år. Jätteroligt, verkligen. I år har ovanligt många dött i drunkningsolyckor i Sverige. Deras anhöriga kiknar förmodligen av skratt.

0

Bengt

17 aug 2013 kl. 12:38

Du har naturligtvis rätt buffy. Tyvärr tvingas vi leva med tragiska händelser, jag ville bara peka på hur statistik kan ställa till det. Även om ämnet är känsligt så är det inte tabubelagt. Sorry att det blev fel vinklat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone