Har roat mig med att kolla på svampvideos på Youtube då jag inte hittat mycket själv detta år. (brukar plocka normalt ca 100 liter per år) Ganska intressant att kolla på Youtube. Finns inte mycket svenska inlägg. Sorgligt men sant. Hade varit trevligt. Finns en del tyska videos. Men inget mot italienska videos om svampjakt med mycket Mama mia, bellissimo! En del pratar med svamparna, kysser dem och många klappar dem för att höra ljudet - dvs kvalitetskontroll. Ganska många KJ i Italien har sprickor till skillnad från i Sverige och de flesta har en riktigt tjock fot. Kanske pga varmare klimat? En och annan som jag sett skulle jag tolka som Gallsopp, men de kanske ser annorlunda ut i Italien. Svårt att säga. Många handlar om Porcini eller KarlJohan. Precis som man misstänker (efter att ha studerat en del - hoppas jag blir klar med min svampkonsulentutbildning men Umeå är lång norr ut - tyvärr - är lika glad ändå) är svampkulturen klart olika i olika länder. Och det verkar helt ok för unga att plocka svamp :) Visserligen är svamp mera populärt idag men jag tror var har en bit kvar…
Cheers
//Niklas
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.