0 758 visningar

2 svar

Bestämma Taggsvamper

Jonas, Schweiz

18 aug 2013 kl. 17:58

Jag undrar om det finns några bestämningsnycklar till taggsvampar (Sarcodon, Hydnellum etc.) i skandinavien? Jag har hittat “Hydnaceous fungi in central europe” av Petr Hrouda med bra nycklar. Men det kanske finns arter i skandinavien som inte finns i centraleuropa…? Kanske någon som vet!

0

Elisabeth Jansson

19 aug 2013 kl. 00:27

Det finns nog ingen bra litteratur med nyckel på de nordiska svamparna.
På sarcodon släktet har det kommit till flera arter Johan Nitare skrev en lång artikel i Svensk mykologisk tidskrigt volym 33 nummer 3 2012 den kan du säkert köpa genom SMF svensk mykologiska föreningen det finns en nyckel på sarcodon svamparna i Sverige. De har också gjort vissa Dna tester.
Jag har hört att ordföranden för föreningen vill ha insamlat material av Hydnellum för att utreda dem. I tidskriften är det superbra bilder och beskrivningar på alla sarcodon. Kanske finns den som nätupplaga? Om det är någon speciell taggsvamp som du funderar över kan du alltid lägga ut bilder, jag har en skog som det varit biotpskydd av eb del,men nu ska det bli reservat och ett mycket större område och det är för att det är så många sällsyta taggsvampar även ramarior och andra sällsynta arter,i år så hittade jag kejsarskivling,den har vi aldrig sett där förut. Jag har gått i skogen i 30 år,massor av violgubbe (klubblik trumpetsvamp) finns i hela området

0

Jonas, Schweiz

19 aug 2013 kl. 11:52

Tack Elisabeth för ditt långa svar. Tyvärr finns denna nummer inte på nätet ännu :-( Jag hoppas att dom ska ladda upp den snart… Skulle gärna läsa artikeln. Det var ingen speciell svamp som jag tänkte på. Det var mera tänkt att ha en bra nyckel när jag är i sverige igjen :-) På hösten skall jag resa runt lite i alperna i Schweiz och hoppas då att hitta några taggsvampar! Kanske jag hittar kejsarskivling också!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone