Hittade dessa taggsvampar idag i en klippskreva.Skrevan är knappt 20cm bred och ca 2 m djup,så jag når inte dom färska fruktkropparna.Jag når dom närmaste av dom gamla,så förhoppningsvis kommer det nya där med:)
Inte lätt utan bättre bilder,men dom ser spännande ut.
Någon som har förslag?
Idag har jag varit på återbesök hos dom svåråtkomliga taggisarna.
Jag fick fatt på två med hjälp av snara på pinne:)
Det borde väl bli trattaggsvamp?Men jag har svårt att känna Phellodon-lukten.
En strävsopp har kommit upp sen förra veckan.Jag funderar på vilken det är?Jag hittar bara Ek,Tall och Hassel inom rimligt avstånd..
Tratt taggsvamp blir inte blågrön av KOH när man droppar på denMen däremot Phellodon confluens blir svagt grönaktig med KoH.
Dela en svamp och se hur den ser ut inuti.Smaka, Confluens skulle kunna stämma bra kustbunden art som växer i hedartad bok och ekskog längst västkusten och Blekinge och Södermanland det är Rymans bok och gamska gammal.
Tack för svar!
Tillslut fick jag fram lite brunt sporpulver.Hydnellum alltså.
Hasselsopp har jag aldrig sett,men jag tycker inte det stämmer med beskrivning och bilder på den.Det står en björk ovanför klippan ca fem meter upp.Den kanske har rötter ända dit i nån skreva..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.