0 535 visningar

6 svar

Vilken (vax)skivling?

Erik

18 aug 2013 kl. 23:32

God kväll. Hittade denna svampen i de jämtländska blandskogarna idag. Är en novis på det här med svamp men för mig ser det ut som en vaxskivling, med de stora och glesa skivorna. Ingen utmärkande lukt och utseendet är ju tämligen anonymt. Vad tror ni kunniga?

0

Erik

18 aug 2013 kl. 23:37

Kanske en trattskivling, förresten. Inte lätt att hålla isär begreppen när man precis börjat lära sig ordningarna av svampar. ;-)

0

Elisabeth Jansson

19 aug 2013 kl. 00:57

Läs om ängsvaxskivlingen om det kan stämma

0

Richard Kordes eller äggvaxing, en mera nordlig art som växer i mossig granskog.

19 aug 2013 kl. 00:57

Ser ut som äggvaxskivling, eller äggvaxing. En mera nordlig art som växer i mossig granskog. Ätlig, men matvärdet kan diskuteras.
Richard

0

Erik

19 aug 2013 kl. 01:45

Tack ska ni ha!

Richard, tror du har helt rätt här. Lite svårt att se då svampen är rätt utväxt, men jag lutar också åt äggvaxskivlingen. Liknar onekligen de bilder jag hittat.

Väldigt skoj med nyfunnet intresse om svampar, må jag säga. Hittade ett par exemplar häromdagen och “kände på mig” att det var en slags musseron. Efter lukt- och smakprov kom jag fram till att det var rättickmusseroner. “Lukta och smaka” verkar funka ibland, rättickmusseronen stank verkligen rödbetor. Roligt hur som helst och jag har i alla fall börjat med att ha koll på gift- och förväxlingssvampar.

0

Richard Kordes

19 aug 2013 kl. 03:37

SvampGuiden har ett fint foto av Michael Krikorev där hatten är vit och står in kontrast till de persikofärgade eller äggula skivorna, om än inte så nedlöpande som hos ditt exemplar. I väta ändras hattens vita färg till gulbrunt - som hos ditt fynd.
Jag är gammal kemist och tycker att rättikmusseronen luktar exakt som insektsgiftet Lindan som på 60-tlet sprutades i bostäder mot diverse mjölbaggar och på vattensamlingar mot mygglarver.
Det har varit och är fortfarande en del förvirringar angående de rätta latinska namnen för äggvaxskivling och rättikmusseron

/Richard

0

Michael Krikorev

19 aug 2013 kl. 12:08

Håller med om äggvaxing. Ätlig men smaken går isär om den är god eller inte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone