Hej
Jag hittade denna svamp när jag var ute och gick på lunchen idag, den växte bredvid en liten bäck i blandskog på en gammal järnväg, platsen den växte på är halvskuggig.
Är det någon som har en hum om vad det kan vara? Jag tror mig tyckas tro att det är någon form av röksvamp.
/MVH Markus Persson
Röksvamp?
Tack för era svar!
Finns det mer att läsa om denna svamp? Jag skummade lite på google men hittade inte jättemycket, är den ovanlig (jag bor strax norr om Kristianstad)? Finns det ätliga rottryfflar? Jag har ganska nyligen börjat intressera mig för annat än gula kantareller så jag lär mig fortfarande. Jag plockar gärna svamp, dock äter jag inte svamp jag är 110% säker på (just nu cirka 10 svamparter) men jag tar gärna hem och undersöker i lärande syfte!
/mvh Markus
Är förresten inte helt säker på att din bild visar S. citrinum. Den är inte så ovanlig tillsammans med ek, förekommer också vid tall.
Ditt fynd skulle också kunna vara potatisrottryffel, Scleroderma bovista. Den är lite tunnskaligare än citrinum.
Du kan läsa mer om släktet rottryfflar här:
http://www.svampar.se/smf/smt/SMT_2008_2.pdf
Tack för att ni tar er tid till att svara en nybörjare, det uppskattas mycket! Jag såg för övrigt nyss en jätteröksvamp i förbifarten neråt Kivik. Vad jag kunde se är den stor som en volley/fotboll. Hade tyvärr inte möjlighet att stanna då jag sitter i en lastbil som passagerare, ska dock ner på jobb imorgon igen och då ska den plockas!
/mvh Markus
Jag hittade som jag skrev tidigare en Jätteröksvamp som jag plockade, den vägde knappt 2 kilo och var ganska precis 28 cm i diameter (mätte med en wokpanna). Den var alldeles fast och vit i köttet så jag skivade upp halva i olika storlekar samt tärnade halva för torkning. Det är överlägset den största svamp jag nånsin hittat så det var riktigt kul! Bilder kommer senare.
/MVH Markus
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.