en ovanligt kraftig trådskivling
i området fanns gott om spensligare byggda släktingar som den mindre och ljusare gifttrådskivlingen och även små mörkbruna arter
är tämligen säker på att det är en trådskivling i alla fall då jag nyligen sett ett foto utlagt här på forumet av en nästan identisk svamp som fick det omdömet…
foto: Bo E-son
tack för svar !
jo den hade ungefär samma doft som mjölskivling och vårmusseron - det där som vissa kallar mjöl fast jag tycker det luktar lite gurka…
denna hade en något stickigare variant av den doften, luktade lite “giftigt” om man säger så...
anledningen att betvivla trådskivling finns väl egentligen inte, det var bara ett ganska stort och frodigt exemplar…
sen vet jag att det finns många underarter, men jag är tacksam för att fått den säkrad i rätt släkte i alla fall !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.