Bild 1. Med den matta röda hattfärgen, och röda foten, bör det vara fagerkremla. Vanlig i bokskog.
Bild 2. Jag tror det kan vara bleknande björkkremla. Smaka på skivorna, kanske är de skarpare än övriga delar av svampen? Det ser ut som att foten på den vänstra svampen har en rosa fläck vid basen. Om det är så, stödjer det mitt förslag.
Båda mina förslag skulle innebära att dina svampar är oätliga.
Får se om du får fler bud.
Tack! Jag litar på er, eftersom min erfarenhet av kremlor är i stort sett obefintlig. Jag kollade genom SvampGuidens alla kremlor, och blev bara ännu mer osäker =/
Som väl är har jag hittat massvis med ätlig svamp också i år, men skogarna är så fulla med svamp att jag blir nyfiken på svampsorter som jag aldrig tror jag ens har sett förut.
Marie, kantkremla har en liknande färg, dvs köttrosa. Viktigt är att hela svampen är riktigt hård, särskilt foten. Kantkremlan är brunfläckig i gamla skador, ofta kan man se detta vid fotbasen. Flera andra kremlor blir också detta, men det är ändå en bra karaktär att vara uppmärksam på. Hatthuden räcker ofta inte till utan dras upp en bit i kanten. Detta ser man inte alltid, men hittar du flera svampar som verkar höra till samma mycel, brukar det vara synligt på någon av dem. Växtplatsen är ofta vid stigar och vägkanter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.