0 502 visningar

22 svar

Frågor, påståenden m.m.

Jan A, Uppsala

20 aug 2013 kl. 20:48

Vi har ännu inte undfått regn i livgivande mängder utan fått nöja oss med få och obetydliga småskvättar – och tyvärr kan ingen snar bättring skönjas i SMHI-spådomarna.
I söndags åkte och traskade vi mot Svinträsket för att kolla läget inför utställningar och exkursioner men gav upp redan i förstugan!
Första fyndet var två ynka vitsprödingar som dock givetvis hamnade i matfacket. Där hamnade också en enda halvliten aspsopp med helt matnyttig fot och lite till.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2013 kl. 20:51

Nästa storfångst var vad jag kallar två tvåfärgade laxar – möjligen ngt överraskande – och en knappt pytteliten pepparsopp.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2013 kl. 20:54

Allra längst ner botten av granskogsdalen, på översilningsmark, fanns några smärre riskor som då fick vara vilken som helst för mig.  Så här såg de ut…
Jag kallar dem små riskor… Nån som har bättre namn på dom?

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2013 kl. 20:56

På samma minilokal, bland älgört och stenbär! fanns bl.a. dessa småttingar som kanske får förbli anonyma.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2013 kl. 20:59

På hemvägen fanns en fin aspstubbe! Vackert dekorerad med förä tofs som hamnade i grytan tills m aspsoppsfoten m.m. - och vitsprödingarna.
Men vad är det vita på stubbytan?

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2013 kl. 21:02

Idag gick hundturen till Trollträsktrakterna för en koll motsvarande söndagens.
Lingonen har börjat mogna och vi valde ut några liter av de rödaste. Enda svampfyndet var några riktigt små granstubbetickor.

0

Jan A, Uppsala

20 aug 2013 kl. 21:05

Småleken på dessa två allra jättestörsta framgår av rutpappersbilderna.  Är det månne nån form av granticka - eller något annat?

0

mumrik

21 aug 2013 kl. 20:50

Var ligger detta Svinträsket? Det enda jag hittar med Google är dina inlägg här. Nyfiken är man!

0

Jan A, Uppsala

21 aug 2013 kl. 21:50

Tyvärr Mumrik, så är “Svinträsket” en av mina mycket få hemliga lokaler!
“Trollträsket” har jag förevisat vid flera exkursioner, och du kan googla dig dit, men hamnar nog oftast hos Viktor Rydberg. Sedan jag döpte och beskrev “mitt” träsk har massor av Trollträsk tillkommit i minst halva konungariket.
Svinträsket finns ännu bara i familjevokabulären. Men vem vet, om du sköter dig bra också i forts, så  kanske du får komma dit en vacker dag…

0

mumrik

21 aug 2013 kl. 22:27

Aha, det förklarar ju saken.

0

Irene A

22 aug 2013 kl. 08:00

Granstubbetickorna ser inte ut som granticka, men kanske gamla urblekta sottickor?

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2013 kl. 08:10

Tack för förslaget Irene - men dessa var färska och tämligen unga.
Sottickor kan nog aldrig se ut så - i något stadium.

0

Irene A

22 aug 2013 kl. 08:37

Rökticka? Hur säker är du på att det är gran?

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2013 kl. 09:42

Förlåt, men säger jag att det är gran så är det gran.;)
Men stubben finns på en helt talldominerad, bl.a. rätt så kalkrik höjd. Bra belägen nära bra och “alltid” använd P-plats. Vi ska stå där också idag!

0

Skogsfrun i Obbola

23 aug 2013 kl. 09:26

Eftersom köttet ser ljust ut kan det inte vara granticka. Jag ska komma med ett djärvt förslag på en art som jag aldrig själv har sett: blek borstticka, Coriolopsis (Funalia, Trametes) trogii. Ska inte den se ut så där? Fast den ska helst gilla asp, i andra hand alm, så förekomst på gran vore dubbelt märkvärdigt!

0

Jan A, Uppsala

23 aug 2013 kl. 14:03

Tack för kommentarer, Irene och Skogsfrun!
Ska kolla vidare.

Stubben fann kvar i går och kommer det lite regn kanske tickorna blir lite upplivade – precis som jag! 
Jag är förrexten redan lite upplivad. Har hittat två mandelkremlor och flera olikåldriga äkta och hustrun en enda, narraktig kantarell!

0

"JAS" Helsingborg

29 aug 2013 kl. 14:11

Ligger nerbäddad och snörvar med feber och läser senaste nr. av den danska “svampe”. Några danskar har varit i Italien och studerat de uråldriga bokskogarnas funga där, man hittade Coriolopsis (Funalia, Trametes) trogii på bok så substratet kanske kan variera med temperaturzonen, de uppger oxå att den bara är funnen en gång i Sverige! Ditt fynd liknar rätt mycket Coriolopsis (Funalia, Trametes) trogii. I så fall vore det ju riktigt roligt :)

0

Jan A, Uppsala

29 aug 2013 kl. 14:59

De två frk som jag skördade är “kollektade”, stubben finns kvar med resterande små tickor. Småleken framgår av bilderna på 5mm-papperet.

Jag har besökt dem minst 4 ggr efter skörden.

Svampe har jag prenumererat på ganska länge men slutade just i år! Får väl titta i nåt bibl.ex. 

Frugan kom hem med fina kant- och mandelkremlor, grynsopp och lite “annat”. Det tar sig.
Krya på dig så du får vara med nu efter temperatursänkningen som kommer att sätta fart på en hel del!

0

"JAS" Helsingborg

29 aug 2013 kl. 17:00

Tyvärr är det ingen bild på den i “Svampe” bara omnämns där och att den bör eftersökas i Dannmark.

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2013 kl. 19:03

I går 30/9 återbesökte vi granstubbesmåtickorna vid Trollträsk-parkeringen..
De gamla var nu c 40 dagar äldre, men det fanns färska, purunga. Jag försökte ta bilder, men har tyvärr lite svårt att ”komma till”!

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2013 kl. 19:05

Två till.

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2013 kl. 19:09

Två fick följa med hem och först lägga sig på 5mm-rutorna och sen på tork. Några ideer?

0

Jan A, Uppsala

24 okt 2013 kl. 12:37

I gårdagsregnmörkret såg några riktigt färska ut så här, underifrån. Lite kantgrovborstig kan man kanske säga. Ska dit igen, vid bättre konditioner…
Ingen som vet?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone