Vi har ännu inte undfått regn i livgivande mängder utan fått nöja oss med få och obetydliga småskvättar – och tyvärr kan ingen snar bättring skönjas i SMHI-spådomarna.
I söndags åkte och traskade vi mot Svinträsket för att kolla läget inför utställningar och exkursioner men gav upp redan i förstugan!
Första fyndet var två ynka vitsprödingar som dock givetvis hamnade i matfacket. Där hamnade också en enda halvliten aspsopp med helt matnyttig fot och lite till.
Tyvärr Mumrik, så är “Svinträsket” en av mina mycket få hemliga lokaler!
“Trollträsket” har jag förevisat vid flera exkursioner, och du kan googla dig dit, men hamnar nog oftast hos Viktor Rydberg. Sedan jag döpte och beskrev “mitt” träsk har massor av Trollträsk tillkommit i minst halva konungariket.
Svinträsket finns ännu bara i familjevokabulären. Men vem vet, om du sköter dig bra också i forts, så kanske du får komma dit en vacker dag…
Eftersom köttet ser ljust ut kan det inte vara granticka. Jag ska komma med ett djärvt förslag på en art som jag aldrig själv har sett: blek borstticka, Coriolopsis (Funalia, Trametes) trogii. Ska inte den se ut så där? Fast den ska helst gilla asp, i andra hand alm, så förekomst på gran vore dubbelt märkvärdigt!
Tack för kommentarer, Irene och Skogsfrun!
Ska kolla vidare.
Stubben fann kvar i går och kommer det lite regn kanske tickorna blir lite upplivade – precis som jag!
Jag är förrexten redan lite upplivad. Har hittat två mandelkremlor och flera olikåldriga äkta och hustrun en enda, narraktig kantarell!
Ligger nerbäddad och snörvar med feber och läser senaste nr. av den danska “svampe”. Några danskar har varit i Italien och studerat de uråldriga bokskogarnas funga där, man hittade Coriolopsis (Funalia, Trametes) trogii på bok så substratet kanske kan variera med temperaturzonen, de uppger oxå att den bara är funnen en gång i Sverige! Ditt fynd liknar rätt mycket Coriolopsis (Funalia, Trametes) trogii. I så fall vore det ju riktigt roligt :)
De två frk som jag skördade är “kollektade”, stubben finns kvar med resterande små tickor. Småleken framgår av bilderna på 5mm-papperet.
Jag har besökt dem minst 4 ggr efter skörden.
Svampe har jag prenumererat på ganska länge men slutade just i år! Får väl titta i nåt bibl.ex.
Frugan kom hem med fina kant- och mandelkremlor, grynsopp och lite “annat”. Det tar sig.
Krya på dig så du får vara med nu efter temperatursänkningen som kommer att sätta fart på en hel del!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.