0 890 visningar

9 svar

Smal hattmurkla?

Skogsfrun i Obbola

23 aug 2013 kl. 09:30

Dessa skönheter påträffade jag i ett fuktdråg i en barrblandskog i Malå. Med Rymans hjälp kommer jag fram till smal hattmurkla. Vad tror ni?

Smal hattmurkla?

0

Hans v E

23 aug 2013 kl. 14:33

Kan vara, men tror mer på H. albella.

0

Irene A

23 aug 2013 kl. 17:02

Jag tror på smal hattmurkla

0

Skogsfrun i Obbola

23 aug 2013 kl. 17:06

H. albella har inte rapporterats norr om Uppland. Vad får dig att förorda det alternativet?

0

Mikael R

23 aug 2013 kl. 17:51

Stjärnmossa i alla fall :), eller?

0

Richard

23 aug 2013 kl. 17:57

Enl. artdatabanken är parkhattmurklan (Helvella albella)bofast också i Jämtland och Västerbotten. Se också i Ekologisk katalog över storsvmpar, ArtDatabanken 1998. Enl. min uppfattning skulle smal hattmurkla (H. elastica) inte ha den stark bruna hattfärgen som på fotot utan vara blek ockergul till blek gråbrun

0

Mikael R

23 aug 2013 kl. 19:27

Nu är jag bara lite utöver svampar, men visst var det någon art av stjärnmossa med på bilden?

0

Irene A

23 aug 2013 kl. 21:52

H. albella har en annan hattform enl. min uppfattning..
http://swefungi.se/IMAGES_AZ/Helvella%20albella2.jpg

Och mörkbrun är väl den vanligaste färgen även på H. elastica?

0

Skogsfrun i Obbola

24 aug 2013 kl. 17:01

Jag kan inte alls de här arterna, men om jag tittar i Ryman står det att albella har fri kant medan elastica ofta har inrullad och vidvuxen kant. Jag tycker denna har inrullad kant. Vad gäller färgen skriver Ryman att albella är mörkbrun, medan elastica är “brun, gråbrun eller sämskfärgad”. Tycker nog att denna är ljusare än mörkbrun.

Och ja, det är stjärnmossor de vilar på!

0

Roland Rittman

21 sep 2013 kl. 10:13

Har plockat och sålt många kilo av denna svamp, som jag uppfattat som smal hattmurkla. Färgen varierar från mörk till ljusbrun. Formen varierar mycket och böjer lite hit och dit. På kalkrik grus under tall och/eller lärk i södra Skåne. Även i planerad barrskog på tidigare ängsmark(=utdikad sjö). Försvann efter sju veckors torka för många år sedan och har inte återkommit i större mängder sedan dess. Tror den enbart är knuten till tall och inte lärk, men det är jag inte säker på.

http://www.rolandrittman.com

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone