Enl. artdatabanken är parkhattmurklan (Helvella albella)bofast också i Jämtland och Västerbotten. Se också i Ekologisk katalog över storsvmpar, ArtDatabanken 1998. Enl. min uppfattning skulle smal hattmurkla (H. elastica) inte ha den stark bruna hattfärgen som på fotot utan vara blek ockergul till blek gråbrun
H. albella har en annan hattform enl. min uppfattning..
http://swefungi.se/IMAGES_AZ/Helvella%20albella2.jpg
Och mörkbrun är väl den vanligaste färgen även på H. elastica?
Jag kan inte alls de här arterna, men om jag tittar i Ryman står det att albella har fri kant medan elastica ofta har inrullad och vidvuxen kant. Jag tycker denna har inrullad kant. Vad gäller färgen skriver Ryman att albella är mörkbrun, medan elastica är “brun, gråbrun eller sämskfärgad”. Tycker nog att denna är ljusare än mörkbrun.
Och ja, det är stjärnmossor de vilar på!
Har plockat och sålt många kilo av denna svamp, som jag uppfattat som smal hattmurkla. Färgen varierar från mörk till ljusbrun. Formen varierar mycket och böjer lite hit och dit. På kalkrik grus under tall och/eller lärk i södra Skåne. Även i planerad barrskog på tidigare ängsmark(=utdikad sjö). Försvann efter sju veckors torka för många år sedan och har inte återkommit i större mängder sedan dess. Tror den enbart är knuten till tall och inte lärk, men det är jag inte säker på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.