Den 4 augusti åkte jag en bit för att kolla ett ofta tidigt mandelriskställe. Tomt, men hod på en granstubbe i en redan för länge sen igenplanterad k-mark, nu med c 60-årig skog, fanns ett helt gäng unga små sottickor. En växte på stubbskäret och ses på bild 1. (Alla bilderna blev då mlm helt misslyckade)
I går återbesökte jag lokalerna. Inga goda riskor, men sottickorna hade verkligen utvecklats på 19 dagar!
Första bildens sotticka såg i går ut som på bild 2. De andra stubborna hade också pampat till sig.
Den stora skördades som blivande blickfång på söndag. Tycker sottickan är en väldigt vacker svamp. Och någon färgglad flicka kan bli glad.
Nästa skog bjöd på mina årsförsta (obleka) kantareller som växte i en välkänd, pytteliten, någorlunda fuktig kammossänka nära en bergvägg. Det fanns ngt tiotal, från nyfödda till övermogna.
Det blev också några mandelkremlor före hemfärden till provsmakningsfärdiga druvor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.