Jan A, Uppsala
24 aug 2013 kl. 19:27
Vet inte ännu vad det är, myx (el svamp), ser iaf konstig ut, och jag orkar/hinner inte titta mer på den c 2 centimeters ”frk” som fick följa med hem. Den andra sitter kvar på obest, totalmurken stubbe. Eftersom denna finns på en höjd i välbeskogad gl betesmark är det troligen björk. Hoppas hitta tebaks till den!
Jodå Lena, jag hade förra försommaren en följetong om en jättekoloni på en liggande, mycket stor och död sälg. Men jag undrar över “undersidan” som nästan ser ut att ha en “fot” e.d…
Den skördade lilla klumpen ligger nerbäddad i kylskåpet och jag undrar hur den kommer att bära sig åt, om den vill ha mat osv…;)
Den har/hade ju en tvilling som det är mycket lätt att kolla upp - om jag bara kommer ihåg var den bor!
Jodå Jan, Lena har rätt, visst rör det sig om Tubifera ferruginosa, Bikakesvamp, “foten” är rester av plasmodiet som kan fästa lite på underlaget och bli sådär i bland. I min senaste tråd ser du ett gäng Bikakesvampar och där ser du även rester av det vita plasmodiet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.