0 436 visningar

9 svar

Några ? från igår 24/8

"JAS" Helsingborg

25 aug 2013 kl. 08:49

Serie 1.
Puggehatten hade en exkursion igår på ett en helt ny plats (på en udde i Sövdesjön, Ranås vid Sövde) för alla som var med och troligen har aldrig någon exkursion förlagts till denna plats. I en Ekdunge fann vi dessa “rara arter, två för mig nya:)
Bild 1. Fistulina hepatica, Oxtungesvampen. Sweden, Skåne, Sövde, Ranås. 2013-08-24.
Bild 2.Inonotus dryadeus, Tårtick.
Bild 3. Stenticka. Polyporus tuberaster.

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2013 kl. 08:54

Serie 2.
Ytterligre några roliga fynd.
Bild 1. Räfflad nagelskivling, Collybia fusipes.
Bild 2.Kungschampinjon, Agaricus augustus.
Bild 3. Ingen ovanlig men en goding.
Karljohan, stensopp, Boletus edulis.

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2013 kl. 08:59

Serie 3.
Bild 1. Såklart hittade vi ett rätt fint mycel med, Stolt fjällskivling, Macrolepiota procera.
Bild 2. Blågrön kremla, Russula parazurea som fanns i hundratals.
Bild 3. SE UPP ORM. Snok, Natrix natrix som vi såg flera av.

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2013 kl. 09:04

Serie 4.
Bild 1. En som hamnade i stekpannan med mycket smör, vitlök och havssalt, mycket gott :) Jätteröksvamp, Calvatia gigantea.
Bild 2. Sköldingar fanns det fler arter av här den vanliga Hjortskölding, Pluteus atricapillus.
Bild 3. Blodhätta, Mycena haematopus.

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2013 kl. 09:06

Serie 5.
Alla bilderna. Nu kommer ? Här behövs hjälp. Antar att det kan röra sig om någon “skräling”

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2013 kl. 09:12

Serie 6.
Bild 1. En liten “vaxing” som jag tappat namnet på, hjälp mig med det.
Bild 2. En liten mussling, ingen smak ingen lukt, kanske en tidig “björnmussling” eller?
Bild 3. En fantastisk vacker Fomes fomentarius, Fnösktickan. på björk.

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2013 kl. 09:17

Serie 7.
Bild 1. Tyvärr bara en bra bild på denna och inte ens den är egentligen tillräcklig bra för att artbestämma men en gissning kanske ?
Bild 2 & 3 en myx så klart, Tubifera ferruginosa, Bikakesvamp. Stannade till i skogen utanför Sjöbo på vägen hem och på många tallstubbar och vrak fanns den.

0

Mattias Andersson

25 aug 2013 kl. 10:06

6:1 ser väl snarare ut som en liten “laxing” som jag tappat namnet på.

0

Tony S

25 aug 2013 kl. 10:54

3.2 Ovanligt gröna exemplar på din bild. De flesta var mer blågröna och många av dem pruinösa.
5. Vi trodde ju att det var piggvårtskräling, och det stämde vid mikrokoll.
6.1 Dvärglaxskivling.
Fina bilder som vanligt Janne!

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2013 kl. 19:41

Tack Tony! 3.2 är bild på de första vi hittade, de som jag plockade vid eken när vi lämnade själva “udden” var inte lika gröna ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone