Den första tror jag heter Hygrocybe citrinopallida - vad tror ni andra?
Den andra kallar jag Lactarius torminosulus - ser ut som en miniatyr av skäggriska.
Den tredje är en navling i släktet Arrhenia. Den växte på rätt torr mark bland kråkris. Ska kolla den närmare sen, men tar gärna emot förslag..
Mycket interessanta svampar. Tyvärr kan jag inte hjälpa med bestämning. Men om jag läser lite i Funga Nordica då kan jag knappast hitta ett alternativ till citrinopallida. Kanske bara vitellina, men den har ju slemmig skivegg.
Är torminosulus än egen art? Kan det kanske vara en liten form av torminosus?
Den vanliga skäggriskan, torminosus finns också i fjällen, men då på ganska torr mark. Den lilla “skäggriskan” som jag kallar torminosulus växer alltid i ordentligt blöt mark, åtminstone till synes med dvärgbjörk. Det stora exemplaret på bilden är ca 4 cm och har ingen behåring kvar vid hattkanten (borde ha visat det på bild också..).
Det finns två svenska DNA-sekvenserade kollekter som har etiketten torminosulus. Den ena är identisk med torminosus, den andra skiljer sig åt från den. Vet inte riktigt vilken slutsats jag ska dra av det, men tolkar det som att de inte är samma art, men kan vara mycket svåra att skilja åt..
Spännande. Mycket möjligt då att det är två arter. Kanske ett artpar som L. pubescens och scoticus. Det verkar inte finnas L. torminosulus i Schweiz om jag tittar på http://www.swissfungi.ch.
Jonas, det ser ut att stämma bra när jag kollar i Genbank. Har du någon länk till det du läste om Chromosera och citrinopallida?
Hygrocybe lilacina och vitellina hör väl inte heller till Hygrocybe egentligen..
Sen har jag funderat lite mer över Lactarius torminosulus. Det är mycket tänkbart att den bara bör räknas som en dvärgform av skäggriskan - att det förekommer övergångsformer så att den egentligen inte ska betecknas som en god art. Det finns lite för få sekvenserade kollekter för att vara alldeles säker på hur det ligger till.
Det stod i boken av Frieder Gröger: Bestimmungsschlüssel für Blätterpilze und Röhrlinge in Europa Teil 1
Informationen har han ur:
S. A. Redhead et al.: Phylogeny of agarics: Partial systematics solutions for core omphalinoid genera in the Agaricales (euagarics). - Mycotaxon 83 (2002): 19-57
Ja, H. vitellina kanske skall höra till Gliophorus som laeta, psittacina…? Jag tror H. calyptriformis hör inte heller till Hygrocybe.
Interessant är också “Preliminary notes on dual relevance of ITS sequences and pigments in Hygrocybe taxonomy” Babos et al.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.