0 3030 visningar

10 svar

Massa KarlJohan och Blodsopp! Hjälp med recept!

Andreas

27 aug 2013 kl. 21:11

Hej!

Idag var svamplyckan framme! Bästa svampdagen i mitt liv! Över 20 st blodsoppar och 20-talet KarlJohan. Utöver det 20-talet rutsopp och aspsopp. Nu undrar jag - vad gör jag med detta? Skall det frysas in direkt? Förvällas och frysas med spadet? Jag söker era råd!

TACK!

Överst till vänster - Blodsopp. Höger - KJ.

0

Micke B

27 aug 2013 kl. 22:30

Rut och Aspsopp torkas, de blir ofta sunkiga färsktillagade.
Karl-johan som de på bilden kan med fördel ätas som råkost till en god smörgås med kallskuret.. Blodsopp och karl-johan går ju också bra att förvälla i sitt eget spad… Frys sedan in i platta paket där luften lätt kan pressas ur och sedan viks kanten om och tejpa med frystejp..
Lycka till

0

Birgitta D

27 aug 2013 kl. 22:59

Det där med ätas som råkost håller jag inte med iom. Ingen svamp skall ätas rå. KJ vinner också på att torkas.

0

Richard

27 aug 2013 kl. 23:03

Jag brukar koka ned svampen i eget spad tills nästan all vätska försvunnit. På slutet skall man vara med och röra om (gäller i synnerhet soppar) så att inget fastnar i kastrullen. Efter avkylning går det bra att frysa ned anrättningen i fryspåsar. Kom ihåg att inte tillsätta varken salt eller fett. Den nedfrysta svampen håller sig över ett år i frysen. Kan sedan användas till soppa, stuvning, stekning m.m. med mycket gott resultat.

0

Richard

27 aug 2013 kl. 23:03

Jag brukar koka ned svampen i eget spad tills nästan all vätska försvunnit. På slutet skall man vara med och röra om (gäller i synnerhet soppar) så att inget fastnar i kastrullen. Efter avkylning går det bra att frysa ned anrättningen i fryspåsar. Kom ihåg att inte tillsätta varken salt eller fett. Den nedfrysta svampen håller sig över ett år i frysen. Kan sedan användas till soppa, stuvning, stekning m.m. med mycket gott resultat.

0

buffy

28 aug 2013 kl. 08:34

Om du har möjlighet att torka svampen så gör det, soppar vinner mycket på att bli torkade och håller sig sedan i åratal om du förpackar dem rätt.

Grattis till dina fynd!

0

Andreas

28 aug 2013 kl. 23:03

Stort tack för alla era svar! Hittade ytterligare ett 50-tal Kalle idag, så jag förvällde hälften och torkade hälften! :)

0

S

29 aug 2013 kl. 20:06

Vad är det för område du bor i?

0

Birgitta F

29 aug 2013 kl. 21:23

Hej Andreas hittar du fler KJ så är mitt råd att definitivt torka dom ,den smak dom sätter i en anrättning efter det (små smulor) är värt massor i smak

0

mumrik

29 aug 2013 kl. 22:05

Område? Jag vill ha GPS-koordinaterna! ;-)

Grattis, Andreas! Jag är avundsjuk.

0

Bo E

30 aug 2013 kl. 16:09

Stort grattis och satsa på torkning
!!!
det vinner de allra flesta soppar på tycker jag

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone