Andreas
27 aug 2013 kl. 21:11
Hej!
Idag var svamplyckan framme! Bästa svampdagen i mitt liv! Över 20 st blodsoppar och 20-talet KarlJohan. Utöver det 20-talet rutsopp och aspsopp. Nu undrar jag - vad gör jag med detta? Skall det frysas in direkt? Förvällas och frysas med spadet? Jag söker era råd!
TACK!
Överst till vänster - Blodsopp. Höger - KJ.
Rut och Aspsopp torkas, de blir ofta sunkiga färsktillagade.
Karl-johan som de på bilden kan med fördel ätas som råkost till en god smörgås med kallskuret.. Blodsopp och karl-johan går ju också bra att förvälla i sitt eget spad… Frys sedan in i platta paket där luften lätt kan pressas ur och sedan viks kanten om och tejpa med frystejp..
Lycka till
Jag brukar koka ned svampen i eget spad tills nästan all vätska försvunnit. På slutet skall man vara med och röra om (gäller i synnerhet soppar) så att inget fastnar i kastrullen. Efter avkylning går det bra att frysa ned anrättningen i fryspåsar. Kom ihåg att inte tillsätta varken salt eller fett. Den nedfrysta svampen håller sig över ett år i frysen. Kan sedan användas till soppa, stuvning, stekning m.m. med mycket gott resultat.
Jag brukar koka ned svampen i eget spad tills nästan all vätska försvunnit. På slutet skall man vara med och röra om (gäller i synnerhet soppar) så att inget fastnar i kastrullen. Efter avkylning går det bra att frysa ned anrättningen i fryspåsar. Kom ihåg att inte tillsätta varken salt eller fett. Den nedfrysta svampen håller sig över ett år i frysen. Kan sedan användas till soppa, stuvning, stekning m.m. med mycket gott resultat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.