0 581 visningar

10 svar

Mandelriskor?

Alexander

29 aug 2013 kl. 02:44

Hej alla:) Jag var ute i skogen igår och plockade massor av olika sorters svamp. Men jag behöver lite hjälp. Jag hittade(har tyvärr ingen bild)vad jag trodde mig vara mandelriskor. De växte i blandskog(mest gran)i ett före detta dike, så minimalt blötare än omgivningen. Ser uppifrån ut precis som mandelriska, och skivorna undertill lika så. Men foten var betydligt smalare, och inte alls så hård i allmänhet som jag förstått att de skall vara.
Storleksmässigt rätt. Hela svampen blev mörkt brun efter ca 1 dygn.

Någon som har en gissning på vad jag fått tag i? ätlig? Tack på förhand!

0

Mickeleh

29 aug 2013 kl. 13:17

Kanske plockat pluggskivling ??!!

0

Birgitta D

29 aug 2013 kl. 15:33

srinkkremla?

0

Alexander

29 aug 2013 kl. 22:22

Här kommer bilder på Svamparna. Dessa utsöndrar ingen vit-mjölkig saft. Bilderna är på äldre exemplar, yngre exemplar är inte så fläckiga/spruckna i färgen som dessa, utan går från ljusare i kanterna och något mörkare i mot mitten.

Tacksam för alla svar:)

liknar mandelriska

0

Susanne Hernqvist

29 aug 2013 kl. 22:35

Ser ut som Allmän pluggskivling. Ingen matsvamp. Har sett massor av dem i år. Verkar tåla torka bra:)

0

buffy

Pluggskivling. Ät inte. Kan orsaka livsfarlig allergichock. Förr trodde man de var ätliga så det kanske står i gamla svampböcker, men det är helt omvärderat idag.

Den är faktiskt inte särskilt lik en mandelriska. Mandelriskor har rikligt med vit mjölksaft, stark och genomträngande doft, de är hårda och kompakta och nästan orange, ofta torrspruckna på hatten.

0

Gula

Pluggskivling!

0

Alexander

29 aug 2013 kl. 22:43

Tackar alla för svaren. Konstigt nog fanns denna giftsvamp inte med i min svampbok..

Självklart inte tagit med för att äta utan att vara säker på vad det är.

Kan någon säga de största skillnaderna mellan denna och Mandelriskan? Vita mjölkliknande saften, vad mer?

0

Alexander

29 aug 2013 kl. 22:47

Missade ditt inlägg buffy, tack. Är övertygad om att jag hittade riktiga Mandelriskor idag, då lukten och det vita stämde. Men ovan och underifrån såg de näst intill oskiljaktiga ut.

0

buffy

30 aug 2013 kl. 08:29

Tag gärna bilder på dina riktiga mandelriskor och visa här! Det låter inte riktigt som att de skulle se ut som pluggskivlingar ovanifrån. Mandelriskor har en mycket klarare färg. Mjölksaften väller fram när man skär i dem och blir mörk och väldigt klibbig när den torkar och kan vara svår att få bort från fingrarna. Vanish funkar. Doften är också omisskänlig om man en gång känt den, den luktar inte svamp utan nåt mer liksom “kemiskt”. Mjölksaften smakar lite sött.

Pluggskivling är inte direkt en giftsvamp, den kan som jag skrev förut orsaka allergiska reaktioner som kan leda till döden. Innan det var känt åt man den som typ utfyllnadssvamp eller blandsvamp.

Vissa människor kan ha en tendens att obetänksamt äta svamp de har hittat, därför skrev jag för säkerhets skull att du inte skulle äta pluggisarna.

0

Alexander

31 aug 2013 kl. 01:04

Måste säga att jag bor väldigt bra, plockade ca 100 blodriskor, ett 20-tal KJ(var av 14 var vid samma träd), massa olika soppor, ett 10-tal Citrongula Slemskivlingar, tillochmed en champinion(tvärsäker). Allt inom 200 meter från huset:)

Skall troligtvis ut imorgon, om jag ser några då tar jag kort och lägger upp här:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone