Golfbanor använder flera olika fungicider för att slippa svamp på greenerna. Iofs är de ofta väldigt giftiga för människor också, därför ska man aldrig kyssa golfbollen för tur (många gör faktiskt det). Men det kanske finns golfbanor numera som har mindre jättegiftiga medel, man kan kanske ringa och förklara sitt problem och fråga vad de använder.
Kanske funkar det annars att ändra pH-värdet en aning så svampen vantrivs.
Jag skulle tro att ett gödselmedel med hög kvävehalt skulle funka, alltså inte algomin där kvävhalten är låg medan spårämnen och mineralämnen fosfor osv. är högt. Kanske koppar eller järnchelat (typ mossväck) skulle funka oxå och så en ändring av PH som buffy påpekar och då tror jag på att sänka värdet. Annars är det väl “bara” för personalen att ut och plocka varje morgon, middag och kväll !! Och så lära barnen lite om svampar oxå.
om barnen är stora nog att vara mottagliga för lite naturkunskap är väl det absolut bästa att lära dem att dessa svampar är farliga att äta men vackra att se på
att sprida gifter för att ta bort en visserligen giftig men ändå icke livsfarlig svamp tycker jag låter helt fel
gissar att giftbekämpningsmedlet är minst lika onyttigt som flugsvampen…
men det beror ju på barnens ålder
är de i kryp- och jollerstadiet kanske det bästa ändå vore att behandla marken med någon miljövänlig metod som får flugsvamparna att vantrivas…
???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.