Det är en stensopp, ätlig:
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_edulis
;)
Faktiskt… förhoppningsvis kan jag det där nån dag…
Jag är fortfarande lite skeptisk, för i beskrivningen för gallsvamp hittar jag också nåt om “vitt ådernät”. Visst ska den vara mörkare nedtill - men det är det på min svamp också. Men finluden stensopp har jag redan förkastat ;)
Ett annat bra kännetecken på gallsoppen är färgnyanserna på rören. De skiftar mellan vitt och rosa och blir inte gula och senare gröna som hos stensoppen. Dessutom är de aldrig gnagda på hatten av ekorrar, möss och kängurur.
Om man ändå är osäker är det lätt av avgöra på smaken på den råa svampen. Har man en gång provat så har man lärt för livet. För dem som har ett bra luktsinne är det också lätt att känna skillnad. KJ:s karaktäristiska väldoft finns inte hos gallsoppen.
Nej där är väl ingen tvekan det, framförallt inte om så många stödjer att der är en KJ. Ur mitt perspektiv kan jag bara säga att jag aldrig sett sådana detaljer förr - men ni har hjälpt mig att fokussera lite mer.
Även om jag säger att jag vet att gallsopp är bitter betyder det inte att jag har smakat en. Jag är som sagt nybörjare vad gäller kalles släktingar och tycker att smakning av rå svamp är vidrigt. Min fråga nu är hur man ser skillnad på finluden och gallsopp, och finluden och Kalle.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.