Tyvärr misstänker jag att honungsskivling ligger bakom att vår thujahäck sakta dör. Fyra plantor hittills men om jag förstått rätt så kan fler vara drabbade utan att det märks…
Vad tror ni när ni ser bilderna? Finns det nåt jag kan göra för att rädda häcken?
/Annsi
Är det honungsskivling?
Finns det något man kan göra för att stoppa honungsskivlingen?
Jag upptäckte idag att jag troligen har råkat ut för samma sak:((((
Hittills syns det bara på en thujaplanta att den är döende.
(+en annan svamp växer också intill på krusbärsbuske.)
Jag ska försöka få i foto vid ett senare tillfälle.
Hej Jan A,
Tyvärr så var det ingen ticka.
Det hade blivit ett ljus i mörkret om det hade varit en Krusbärsticka.
Alla andra bärbuskar håller också på att dö så det blir till att kapa och gräva upp ett tag fram över.
Det är troligen Honungsskivlingsangrepp på dem också (Krusbärsbusken hade det upptäckte jag senare idag).
Men, Krusbärstickan lär vist växa på vinbär också.
Jag kan ju alltid hoppas på lite tur i så fall:)
Trist är det, hela området där jag bor (Miatorp i HBG) är invaderat av honungsskivlingar sedan några år. Har tagit död på rätt mycket häromkring men hitintills i år så har den uteblivit från min tomt, jag har kalkat och använt algomin i två år nu, kanske har det hjälpt, får se om den dyker upp lite senare, hoppas inte det.
Hej JAS,
Tack för tipsen.
Jag ska prova.
Att höja ph-värdet lär ju göra en av sorterna lite mindre aggressiv så hoppet kanske finns att göra förutsättningarna mindre gynnsamma i alla fall.
(Det är svårt att artbestämma dem men det skulle nog ändå inte hjälpa så mycket om jag lyckades.)
Bärbuskarna gör inte så mycket men Thujahäcken lär nog ge mig ‘broken heart’:(
PS Din hemsida “Skogens röst” är helt fantastisk. DS
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.