Jag hittade några svampar idag och jag tror att det kan vara kremlor. Har läst om kremlor här i svampguiden och tycker att beskrivningen av ätbara kremlor stämmer bra överens med svamparna på bilden… men jag har inte gjort det där sista testet, att man ska smaka….tänk om det inte är kremlor???
På den översta bilden är hatten brun och på den undre är den snarare rödbrun. Tack på förhand!
Kan detta vara kremlor?
Utan tvekan kremlor. Om de är milda kan det vara mandelkremlor. Bra att du är försiktig men när du smakar ska du bara ta en liten bit av skivorna, tugga lite och sen spotta ut även om svampen är mild. Om det är en oätlig kremla ska den vara tydligt skarp eller kärv i smaken. Många ätliga kremlor kan kännas lite skarpa i skivorna särskilt när de är unga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.