0 714 visningar

8 svar

Klåveröd-Maglaröd

Stefan hbg

1 sep 2013 kl. 22:16

Det var helt sjukt. Det fanns KJ av bibliska propotioner. Snopet värre efter svamptorkan som varit…
Har rensat nu i timmavis och tycker fortfarande det är kul :)

0

"JAS" Helsingborg

1 sep 2013 kl. 23:52

Har jobbat som en slav i 3 kvällar nu efter att ha varit i skogen 3 dar i sträck, sopp, fler soppar och ännu fler soppor, tjohoo :)

0

Stefan hbg

2 sep 2013 kl. 00:44

Tjohoo JAS :) Länge sedan man hade så kul på “hemmaåsen”
Får bli en runda imorgon oxå såklart….

0

buffy

4 sep 2013 kl. 09:38

Nu är det nog slut för denna gången. Var en tur åt det hållet igår, hittade mer än 100 alldeles överblommade KJ. Ingen återväxt i sikte. Några få plockbara.Det var nästan lite sorgligt =/

Men det fanns gott om fina blodsoppar och tegelsoppar och en o annan fin brokkremla.

0

"JAS" Helsingborg

4 sep 2013 kl. 11:34

Det låter trist, jag som har lovat att ta med en polare ut och plocka KJ i morgon, ja , ja det är som det är och blir som det blir :)

0

Grethe F

4 sep 2013 kl. 16:02

jag har varit ute nu i två dagar och inte sett en ända ny KJ

0

Andreas

4 sep 2013 kl. 21:48

Hej! Jag är ny som svampplockare (och första året jag plockar KarlJohan) så jag undrar lite över det ni skriver. Är det troligt att det inte kommer mer KJ i år? Har varit och plockat i södra Skåne ett par dagar förra veckan, och då fanns det hur mycket som helst. Hur fungerar återväxten på KJ? Är det så att även om det kommer massa regn i det närmsta så är det ändå “över”?

0

Andreas

4 sep 2013 kl. 21:53

Hej! Jag är ny som svampplockare (och första året jag plockar KarlJohan) så jag undrar lite över det ni skriver. Är det troligt att det inte kommer mer KJ i år? Har varit och plockat i södra Skåne ett par dagar förra veckan, och då fanns det hur mycket som helst. Hur fungerar återväxten på KJ? Är det så att även om det kommer massa regn i det närmsta så är det ändå “över”?

0

buffy

5 sep 2013 kl. 08:15

Jag vet faktiskt inte Andreas, för jag har bara varit med om 2 KJ-år förut förutom detta. Enstaka KJ kommer förstås upp även efter en sån här “explosion” men själva “explosionen”, när tusen-tusentals KJ poppar upp ur marken i princip samtidigt i en region (i mitt fall NV Skåne), den kommer nog bara en gång per KJ-år. Men jag hoppas självklart att jag har fel =)

Var ute igår också, vid Örkelljunga. Där var jättestora, utblommade KJ nästan överallt, i klungor. Hittade ett par plockbara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone