Nu är det nog slut för denna gången. Var en tur åt det hållet igår, hittade mer än 100 alldeles överblommade KJ. Ingen återväxt i sikte. Några få plockbara.Det var nästan lite sorgligt =/
Men det fanns gott om fina blodsoppar och tegelsoppar och en o annan fin brokkremla.
Hej! Jag är ny som svampplockare (och första året jag plockar KarlJohan) så jag undrar lite över det ni skriver. Är det troligt att det inte kommer mer KJ i år? Har varit och plockat i södra Skåne ett par dagar förra veckan, och då fanns det hur mycket som helst. Hur fungerar återväxten på KJ? Är det så att även om det kommer massa regn i det närmsta så är det ändå “över”?
Hej! Jag är ny som svampplockare (och första året jag plockar KarlJohan) så jag undrar lite över det ni skriver. Är det troligt att det inte kommer mer KJ i år? Har varit och plockat i södra Skåne ett par dagar förra veckan, och då fanns det hur mycket som helst. Hur fungerar återväxten på KJ? Är det så att även om det kommer massa regn i det närmsta så är det ändå “över”?
Jag vet faktiskt inte Andreas, för jag har bara varit med om 2 KJ-år förut förutom detta. Enstaka KJ kommer förstås upp även efter en sån här “explosion” men själva “explosionen”, när tusen-tusentals KJ poppar upp ur marken i princip samtidigt i en region (i mitt fall NV Skåne), den kommer nog bara en gång per KJ-år. Men jag hoppas självklart att jag har fel =)
Var ute igår också, vid Örkelljunga. Där var jättestora, utblommade KJ nästan överallt, i klungor. Hittade ett par plockbara.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.