0 573 visningar

16 svar

Fjällsopp och några ?

"JAS" Helsingborg

1 sep 2013 kl. 23:55

Serie1.
Bild 1 & 2.Kremlor som jag vill ha hjälp med, det är ju fasiken att jag inte får klämm på dem :(
Bild 3. Någon riska som smakade, tja åt lakrits hållet och sedan skarp.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2013 kl. 00:00

Serie 2.
Idag var jag på ett helt nytt ställe för mig i mitten av Skåne, ytterst intressant plats och mycket svamp, mängder av soppas och då menar jag mängder. Platsen är lite kalkhaltig, örtrik bokskogsåravin vilken gör den intressant lite längre fram oxå. Hittade över 30 fjällsoppar och på ett område på ca. 20 kvm hittade jag 18 fruktkroppar i olika stadium :)

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2013 kl. 00:03

Serie 3. Rätt som det var så kom jag fram till en damm, gräsmatta och rododendron, jag hade hamnat i en “slottsträdgård”. Jag hade kommit in bakvägen så att säga, på grusgången och i gräsmattan med utsikt över dammen så växte det faktisk fjällsopp oxå!!

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2013 kl. 00:05

Serie 4.
1. Bittersopp eller Skönsopp, Boletus calopus.
2. Blodsopp, Boletus erythropus.
3. Brunsopp, Boletus badius.

Blev en del att mumsa på även i kväll :)

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2013 kl. 00:09

Serie 4.
1. Häxägg, Stinksvamp eller liksvamp, Phallus impudicus.
2. Rodnande flugsvamp, Amanita rubescens.
3. Den här brukar ju oftast växa i “knippen” men den är vacker som solitär oxå. Porslinsnagelskivling, Oudemansiella mucida.

0

Alexander

2 sep 2013 kl. 04:06

serie 1, bild 3:
Denna är jag också nyfiken på! Om jag har rätt så är det mandelriskan… Men är långt ifrån säker:) vore skönt om någon kan bekräfta/dementera, så jag vet om jag ska ut å hämta dom eller inte:D

0

Susanne Hernqvist

2 sep 2013 kl. 07:08

Vilka underbara bilder JAS! Fjällsopp skulle jag vilja hitta nån gång.Riktiga sötingar. Kremlorna kan väl vara Fagerkremla? Den matta ytan är väl ganska typisk för dem? Smakade du på dem? Milda men kärv blyertssmak ska de visst ha. Otroligt vackra är de i alla fall.Vill också tacka för alla vackra och intressanta bilder du lägger in här. Kollar alltid med stort intresse även om jag inte har så mycket att komma med när det gäller kunniga kommentarer.

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2013 kl. 09:43

Skulle oxå tro på fagerkremla. Tack för dina glada tillrop Susanne :)

0

Birgitta D

2 sep 2013 kl. 09:55

Riskan kan vara lakritsriska. Luktade den Maggis buljong eller curry?

0

Birgitta D

2 sep 2013 kl. 09:57

Ser nu vit mjölksaft, lakritsriskan har klar mjölksaft.

0

Irene A

2 sep 2013 kl. 10:05

Riskan, är det inte rökriska då?

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2013 kl. 10:35

Vit mjölksaft, lakritsriska växer väl med barr, nä tror att Irene har en poäng där :)
Kremlorna i första serien, vad tror ni om fagerkremla ?

0

Jonas, Schweiz

2 sep 2013 kl. 12:19

Russula rosea/lepida låter troligt. Känn på foten, den är vällit hård hos fagerkremla. För mig smakar den bara mild. Den har också ganska ljust sporpulver…

0

"JAS" Helsingborg

2 sep 2013 kl. 12:31

Foten är stenhård så den åker i fagerkremlans mapp. Tack alla :)

0

Joachim Krumlinde

2 sep 2013 kl. 14:13

Jo, riskan är säkert en rökriska, men det finns ju flera arter av den.

0

Irene A

2 sep 2013 kl. 15:30

Det är riktigt, i sektionen Plinthogali finns det 8 arter. Av dem
är L. romagnesii och ruginosus också tänkbara alternativ.

0

SkogsolaH

2 sep 2013 kl. 22:15

Tja JAS. lakrits = klar saft. kokos vit saft.Men det fins nog fler med vit saft kanske. Skivorna ser glesaut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone