0 615 visningar

24 svar

Blandsvamp??

Brittis

16 sep 2006 kl. 01:00

Ursäkta en nybörjare, vilka svamper blandar man vid tillagning? Håller man sig till , soppar för sig, eller art för art inför ex infrysning eller torkning?

0

Franco Matli

16 sep 2006 kl. 07:49

Det är en smaksak och man prova sig fram.Det är som med sprit, vissa föredrar blandningar, vissa blandar inte.Jag föredrar varje art för sig, i olika anrättning.Men som sagt varje person har sin smak, jag gillar surt, min syster gillar bitter.

0

Annika Eriksson

16 sep 2006 kl. 07:58

De svampar som har mer utpräglad egen smak t.ex. karljohan, sandsopp, blodsopp, mandelriska, kantareller och trumpetsvampar brukar jag torka/frysa separat. Vid tillagning tar jag ca 1/3 och resterande 2/3 kan bestå av fårticka, tegel/asp-sopp etc.

0

gula

16 sep 2006 kl. 11:47

Det finns en väldigt bra GAMMAL bok där det står vilka svampar som är bra att blanda och vilka som är bäst att anrätta för sig. Nils Suber : Svamp till fest och vardag.(Rabe´n & Sjögren) Har haft mycket nytta och glädje av den.

0

.

16 sep 2006 kl. 12:07

Suber dog av svamp. Han tyckte det va gott med pluggskivling!?

0

gula

16 sep 2006 kl. 12:21

Han är säkert inte den enda. Nu var det närmast tal om vilka svampar man har i “blandsvamp” och vilka som är bäst att anrätta var för sig.

0

Brittis

16 sep 2006 kl. 13:55

OK, tror att jag ska börja bli lite tuffare att våga smaka själv lite mer! Åt och plockade, bara kantareller och taggisar i fjol. Har utökat mitt plockande, lärksoppp, smörsopp, kj, tegelsoppar, och alla trädsopparna! Men inte smakat. Plockar, rensar, steker och ger bort!

0

Cajsa.

16 sep 2006 kl. 15:19

Brittis. Jag brukar inte blanda Kantareller med annan svamp dom har ju en speciell smak.Alla soppar är goda att blanda men själv tycker jag att kremlor som ju är fastare i köttet behöver lite mer tid att steka för att bli goda.
Men visst blandsvamp är jättegott
Man hittar kanske alltid så mycket och då får man ju blanda.
Smaken är ju som sagt olika.
Cajsa.

0

Ina, sydost om Borås

16 sep 2006 kl. 15:32

Jag gjorde en underbart god soppa igår. Mest kantarell, lite trattkantarell och några bleka taggsvampar fick samsas i den.

Jag brukar försöka att inte blanda i onödan - tycker mycket om de “rena” svampsmakerna, men ibland blandar ju även jag. Svampar som ha stark egen smak får då i möjligast mån sällskap av andra med lite neutralare smak. Skullle t ex inte blanda kantarell och blodriska…

0

Brittis

16 sep 2006 kl. 16:35

Tack!
Låter ju klokt!

0

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 18:33

Jag brukar också frysa i små påsar. Då kan man blanda efter behag eller ha ren savamp. Går jag däremot ut på en 45 minuters runda runt “huset” blandar jag det jg hittar till en macka, stuvning eller vad det kan vara.

0

Husrunda!

Brittis

16 sep 2006 kl. 19:41

Orättvist :o)

Kan kanske hitta ngn i parken när jag går kvällsrundan med hunden!!
Men, ....tror inte att jag velat ha dem på mackan iaf! Många bra tips! Får köpa lite klistermärken till påsarna så jag vet vem som är vem!

0

Gunilla

16 sep 2006 kl. 19:45

Suber dog inte alls av svamp, även om han råkade tycka om och äta pluggskivling!! Jag vet!

0

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 19:59

So what!  Suber blev över 90 år om jag inte minns fel.

0

Göran H

16 sep 2006 kl. 20:23

Hörrudu Brittis, Plockar, steker och ger bort, men smakar inte själv ?? Till vilka ger du svampen ?

0

Brittis

16 sep 2006 kl. 20:48

Varför undrar du? Idag har jag ätit Karl johan, den var jättegod! Jag trodde jag inte gillade, och har kommit på varför, min mamma tog aldrig bort rörlagret, och fräste bara KJ´n väldigt lätt! Det gillade jag inte! Men som jag åt den idag var den underbar!

0

Göran

Brittis

16 sep 2006 kl. 20:53

Har många vänner som älskar svamp, men inte att plocka. Jag älskar att plocka…och börjar att lära mig gilla (sorgligt nog för mina vänner)! Mitt svar.

0

Göran H

16 sep 2006 kl. 21:00

Vart bara lite orolig att du använde polarna som försöksobjekt,
annars är de lugnt.
AIK leder allsvenskan.

0

Brittis

16 sep 2006 kl. 21:04

Och åka dit för mord? Skulle jag aldrig göra! Lovar :o)
Är jag det minsta osäker kastar jag hellre en svamp för mycket en en för lite!!

0

Göran H

16 sep 2006 kl. 21:32

Kära Brittis,
Att i dagens Sverige åka dit för mord är högst osannolikt. För att hamna i denna prekära situation krävs det att man erkänner oförbehållsamt, samt att dådet var planerat. En snubbe kan rikta en avsågad hagelbössa mot någons huvud och trycka av, han kommer undan med dråp om han säger att han inte visste att bössan var laddad. Skulle sen Leif Silbersky dyka upp som offentlig försvarare blir det nog högst “grov misshandel i nödvärn” Så Brittis, du kan lugnt testa dina svampar på vänner och bekanta.

Med vänlig häsning,
p.s. du har väl humor ?
Orolig. d.s.

0

Göran!

Brittis

17 sep 2006 kl. 04:39

Just det jag har! I massor! Nu ska jag sova så jag kan se ngn svamp alls idag!

0

per d

17 sep 2006 kl. 08:15

brittis, lättstegt k j med rörlagret kvar !! jo då förstår man att k j inte är så uppskattad !

0

Brittis

17 sep 2006 kl. 08:31

Precis. Har i vuxen ålder, fram till nu, inte begripit varför folk tjatar om KJ. Nu är jag svampplockare, är lär mig nytt var dag! Läste ett recept m KJ där man i stort sett friterade tunna skivor i olja o åt som chips! Kan jag varmt rekomendera till en kall öl!

0

Birgitta D

17 sep 2006 kl. 11:46

Brittis när sover du? Inlägg efter 4 på morgonen och därefter redan vid kl.8.

0

Sova?

Brittis

17 sep 2006 kl. 15:11

Mitt problem just nu, har värk och mkt svårt för att sova!! Kan lova att jag hellre sover än sitter vid datorn o suckar 4 på morgonen! :o) Hade vridigt o vänt sedan 23-tiden!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone