0 537 visningar

7 svar

vilken mussling?

Bo E

2 sep 2013 kl. 13:19

denna mussling växte i spån och flis inne i ett tält

naturligtvis tänker man då ostronmussling eftersom den ju går att odla i sådan miljö

men tycker inte strukturen på hattens yta stämmer, den är nästan sammetsartad

tyvärr vet man inte om den växer på löv- eller barrved då det som sagt var flis och spån

har fått förslaget spadmussling på den

är det någon som kan dementera eller bekräfta det ?

foto: Bo E-son

0

Irene A

2 sep 2013 kl. 13:26

Jag tror att de har sammetsludna svarta fötter och att det är sammetsfotad pluggskivling.

0

Bo E

12 sep 2013 kl. 15:25

jag har aldrig sett så små och gyttrade sammetsfotade pluggskivlingar??

bara stora exemplar och växande en och en, ofta på murken barrved dock, så där finns en beröringspunkt

jag tyckte mig heller inte se några tydliga fötter utan mer som tungor sammanväxta i fotbasen på spånet
men sammetskaraktär hade de
är det ett tecken att det inte kan röra sig om spadmussling?

men vet du att de kan växa så får jag väl böja mig…

0

Bo E

12 sep 2013 kl. 15:29

spadmusslingen verkar vara glansig och ha mycket glesare skivor på de bilder jag hittat

så du har nog helt rätt

....jag får väl sitta o skämmas en stund

men tack för svaret

nu har jag lärt mig en helt ny sida av sammetsfotad pluggskivling

kan det märkliga växtsättet bero på att den vuxit upp inne i ett tält ??

0

Hans v E

12 sep 2013 kl. 17:50

Det är vackra exemplar av källarkantarell. Samma släkte som sammetsfotad pluggskivling.

0

Irene A

12 sep 2013 kl. 18:35

Dom jag hittar brukar inte vara så ludna på hattarna, men Hans har rätt, det är källarkantarell.

0

Hans v E

13 sep 2013 kl. 01:16

Jag har heller inte sett så ludna hattar. Det var skivfärgen och avsaknad av fot som avgjorde.

0

Bo E

16 sep 2013 kl. 14:50

tack för svaren !

då är jag med igen !

släkting till sammetsfotad pluggskivling tror jag på, men def. inte den vanliga stora arten !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone