Hittade igår tre soppar som inte liknade något vi hittat innan. Färgerna blev som vanligt inte helt rätt med mobilkamera men sporerna var väldigt gula (som en ung lärksopp). Foten väldigt kraftig. Letade lite på nätet när vi kom hem och det som verkar stämma bäst är bronssopp. De växte i bokskog. Om det nu är bronssopp så är den ju rödlistad… Ska man låt dem stå kvar om man hittar fler?
Bronssopp (Boletus appendiculatus)
Om hatten är lika gul som det ser ut på bilden och foten saknar tydligt rutnät, tror jag att det är gul blodsopp. Om den hade haft status som egen art och inte bara varit en färgvariant av blodsopp, hade den säkert också varit rödlistad.
Här är exempel på hur den kan se ut:
http://www.artportalen.se/Media/Image/303579
Det är ingen katastrof att plocka sällsynta arter om man absolut måste.. Betydligt viktigare är att deras miljö inte förstörs av avverkning eller annan exploatering.
Hej
Jag var med och plockade dessa svampar. De blånar lite vid tumning men inte vid snitt likt blodsoppen. Bifogar en bättre bild. De hade inte heller samma konsistens som den vanliga blodsoppen (jag har aldrig sett den gula varianten i verkligheten så kan inte bedöma hur den är), ska tilläggas utan var mjukare och mjällare likt Karl Johan. Smakade lite på en, mild nötsmak.
Jättefina, vad det nu än månne vara.
Okänd
Förresten, ska tillägga, hattarnas färg är inte så gula i verkligheten som på bilden. men ändå inte lika bruna som en del foton på bronssoppar heller. Mitt emellan kanske… Den ena hatten var mer brun än de andra två. Synd att ljuset var så dåligt i köket. Vi hittade dem i skymningen - det bästa hade varit ett fint foto på växtplatsen, men det var alldeles för mörkt.
Hej igen, när vi kom igår tittade vi lite närmare på svamparna och kunde snabbt konstatera att det var två olika arter vi plockat.
Bild 1: Alla svampar med snittytor
Bild 2 och 3: närbilder på den svamp vi tror kan vara en bronssopp.
Artbestämningshjälp kan det vara en bronssopp?
Jajamen Jonas, det finns en sekvenserad kollekt från Tyskland av B. junquilleus, och två av erythropus/luridiformis som går att jämföra med den.
De två sistnämnda har identiska DNA-sekvenser. B. junquilleus är den som är närmast besläktad med dem, men skiljer sig åt med två procent (14 st utbytta nukleotider av 878). Det kanske inte är tillräckligt för att bedöma att de är två arter, men en enskild färgform, t.ex. albino, brukar inte skilja sig åt så mycket.
Det slutgiltiga beviset skulle vara om de är interfertila eller inte.
Om de skulle vara det, hur ser fruktkropparna i så fall ut då? Några mellanformer tycks väl inte existera i alla fall.
Hej allihop igen :)
Att två av svamparna, de min man plockade, är gul blodsopp står för mig nu klart efter att ha undersökt dem närmare igår. Blev också klart varför vi från våra jobb igår, när vi läste era inlägg drog olika slutsatser, han tyckte att det kunde vara blodsopp, men inte jag (som ju plockade den treje och smakade på den, den hade inga kvaliteter likt en blodsopp).
Så till den tredje svampen, min svamp :)
Finluden stensopp…. ja, jag är ju ingen expert men jag har plockat massor med svamp sedan jag var barn. Har aldrig sett en sån som den. Utan tvekan. kan ju vara en lite muterad finluden stensopp kanske i så fall? Men ingen vanlig. Eller kan de vara så gula som den är? Lika mycket för gula som de första bilderna är, lika mycket för brun blev den på de sista bilderna på den. Sanningen är ett mellanting. den är gul, med gulbrun hatt och blånar lite vid tumning. På den sista bilderna min man skickat ut ser den ju ut som en vanlig Karl-Johan… men alltså det är den inte.
Den blånar något vid tumning. Men inte alls som blodsopparna som direkt i skärögonblicket blir knallblåa.
Önskar så att man hade någon att visa den för. Vill så gärna veta. Hade hoppats att bilderna i dagsljus skulle göra svampen rättvisa men det gör de ej.
Spännande Irene! Har läst att man brukar definera en ny art, när den skiljer sig med minst 3 % ifrån en annan DNA-sequenz. Men man kan väl knappast definera en gräns… Själv har jag sequencerad (på svenska??) några kollekter av Hygrocybe conica förra året och hade ibland Max. Identity värden på bara 96 %. Om det nu betyder att det är två skilda arter? Det vet jag inte…
Jag har undrat mycket över det där med varieteter. Om en varietet är så tydligt skild från huvudarten att man kan ha ett varietetsnamn på den, borde den ju lika väl kunna ha ett eget artnamn.
Ett problem är t.ex. rödlistning som endast gäller arter inklusive deras varieteter, men inte enskilda varieteter. Alltså, en mycket sällsynt och hotad varietet kan inte bli rödlistad om inte huvudarten är det.
I flera länder där man fortfarande kallar den gula blodsoppen Boletus junquilleus, är den rödlistad..
I Sverige finns arten/formen bara rapporterad från ett tiotal lokaler.
Hej Irene,
Oj vad intressant. Förstår problemet. Genast undrar jag ju också då ifall lokalen vi hittade de gula blodsopparna på är känd. Ska man annars kontakta länsstyrelsen? Eller vart vänder man sig? Det borde ju finnas intresse att veta om det är en ny lokal så man kan hålla ett öga på skogen så den inte avverkas.
Norr om Genarp. Ingen storskog, men ingen dunge heller.
Det finns ingen fynduppgift i Artportalen om gul blodsopp från Skåne, men Lunds Botaniska Museum har tre registrerade kollekter med namnet junquilleus - två från Skabersjö och en från Lärkesholmssjön.
Gul blodsopp, Boletus junquilleus, även kallad pseudosulphureus, är inte samma art/form som Boletus luridiformis var. discolor som kallas gul blodsopp i Artportalen och Dyntaxa. Verkar som det föreligger ett litet missförstånd där..
Boletus luridiformis var. discolor är beskriven som en blek färgform av blodsopp, men med orange rörmynningar och ser ut så här:
http://boletales.com/wp-content/uploads/2010/10/B_luridiformis_4.jpg
Det är tänkbart, men återstår fortfarande att visa, ifall var. discolor trots allt är en mellanform mellan luridiformis och junquilleus.. DNA-sekvensering har tydligen gjorts av den, men inte publicerats.
Den här hemsidan är mycket bra:
http://boletales.com/genera/boletus/b-pseudosulphureus/
För övrigt tycker jag att ni kan rapportera in både bronssopp (som osäker bestämning) och gul blodsopp till Artportalen även om det blir lite oklart med det senare namnet också. Lokalen är ju helt klart intressant.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.