0 413 visningar

13 svar

Mandelkremla?

mumrik

3 sep 2013 kl. 18:49

Jag tycker kremlor är så himla svåra. Har bestämt mig för att lära mig dem lite bättre i år. Jag har läst och läst och jämfört och nu tror jag att detta är en mandelkremla.

Hattfärgen stämmer bäst med verkligheten på den första bilden (ovanifrån). Köttet är oföränderligt vitt, även under hatthuden. Tycker inte att den smakar just någonting, men med lite fantasi kan det väl dra åt mandelhållet, men det hade jag nog inte sagt spontant. :-)

Mandelkremla?

0

Tony S

3 sep 2013 kl. 19:04

Med vilka trädslag växte den?
Tycker den påminner om en boksillkremla.

0

mumrik

3 sep 2013 kl. 19:08

Blandat tall och gran. Mest tall. Även en del lövträd i närheten men bok finns inte inom 40 mil eller så. Nära en damm.

Den luktar just ingenting och köttet är som sagt oföränderligt vitt. Därför uteslöt jag sillkremlorna, men det kanske inte är säkra kännetecken?

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2013 kl. 19:37

Mumrik, det finns åtskilliga bokar i Uppsala - men du var kanske någonannanstans!

0

mumrik

3 sep 2013 kl. 20:23

Säkert? Utanför Botan o.d.? :-P

Jag var i Lunsen, men inte fanns det några bokar där inte vad jag kunde se.

0

Tony S

3 sep 2013 kl. 20:47

Nä, då så. Det vara bara en tanke, tyckte den såg lite brunt missfärgad ut på fot och skivor, men det kan vara ljuset som spökar.

0

Jan A, Uppsala

3 sep 2013 kl. 21:23

Men 40 mil!? Såå stor är inte Lunsen.
Du såg ingen Goliat?

0

mumrik

4 sep 2013 kl. 09:19

Aldrig sett någon goliat. Var inte där jag brukar plocka utan ute med en liten, och gammal, hund, uppe vid Stordammen. Så jag gick inga sträckor. Hittade ändå några fina sandsoppar och ett par fårtickor förutom the mystery kremla, så svampen verkar komma där nu. Var ett par veckor sedan jag var ute och kollade sist och då far det helt tomt.

0

mumrik

4 sep 2013 kl. 09:20

Just ja. Ett litet bestånd med 6-7 hyfsat stora kantareller också. Som någon hade trampat och sparkat på. Tänk va!

0

Irene A

4 sep 2013 kl. 10:53

Matt brunrosa hatt och poröst kött i foten - jodoformkremla kanske? Man brukar kunna känna lukten av plåster i fotbasen på den, delen av foten som är bortskuren..

0

mumrik

4 sep 2013 kl. 11:01

Ja god och igiftig var den ivf. Den hamnade i magen i går kväll.

0

mumrik

4 sep 2013 kl. 11:01

Ogiftig. Stön.

0

mumrik

4 sep 2013 kl. 11:03

Glömde. Jag upplevde köttet som väldigt fast, nästan kompakt för att vara en kremla. Tänkte på det när jag stekte den också, den behöll formen, föll inte ihop så mycket.

0

mumrik

11 sep 2013 kl. 18:44

Hittade en till idag, tror ivf att det är samma. Den var vinröd när jag plockade den och när jag kom hem var den chokladbrun!

Tycker det stämmer med beskrivningen i böckerna. Tjocka skivor som “flagnar”, kompakt kött, grånar inte…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone