0 947 visningar

10 svar

Torka trattisar

Sarah

16 sep 2006 kl. 08:53

Hej
Kan man torka trattisar genom att lägga dom i solen?
Eller bör dom ligga tork & mörkt?

0

Sarah

16 sep 2006 kl. 12:32

Nu har jag lagt dom på kökspapper och hämtat kupe´-värmaren, som jag ändå inte använder för tillfället, och blåser på med den.Verkar funka.Jag vill ju inte att dom börjar bli dåliga innan dom är torra.

0

Ina, sydost om Borås

16 sep 2006 kl. 16:22

Jag använder en skotork som värmeblås och så lägger jag svampen på tidning (Mycket omstritt, helt förkastligt enligt somliga och ok enligt andra.) Jag byter tidning ofta medan svampen fortfarande är blöt/fuktig. Vänder även på svampen ganska ofta. Jag gör det hela i ljust rum så mörker är i mitt tycke inget som behövs vid själva torkningen.

0

per d

16 sep 2006 kl. 16:28

lägg dom på en tidning och glöm allt om värmeblås. vissa trattkanterleller blir lite blöta och svarta men låt demligga kvar eller flytta dem bara till en torrare del av tidningspappret. ingen anledning att byta tidningspapper. undertecknad har torkat ca 500 liter trattkantareller de senaste 8 åren med mycket gott resultat. t o m i en ouppvärmd källare ett år när där var mycket som skulle torkas.

0

Ola

16 sep 2006 kl. 16:29

Lite nyfiken på varför det skulle vara dåligt med tidningspapper, Ina, har aldrig hört det, kan du berätta varför är du snäll?

Angåenden ljuset så är det alltid så att man skall försöka undvika att utsätta tex krydder för ljus, eftersom det kan förtöra/misnka smaken, men det är kanske lite överkurs, brukar själv bara torka på tidningspapper och sedan en sluttork i ugnen, för att sedan förvara mörkt ohc i en väl försluten burk. Men det finns säkert tusen sätt och teori, pröva dig fram och se vad du själv tycker fungerar bäst.

0

Det där med tidning...

Ina, sydost om Borås

16 sep 2006 kl. 16:33

En del av svampen ruttnar helt enkelt om man inte ser till att tidningen är torr. När jag torkar så “byter jag på svampen” när tidnignen blivit blöt - upp till 4 ggr de första timmarna och utnyttjar på så sätt tidningspapprets uppsugningsförmåga.

I början av svampplockarkarriären gjorde jag inte så och fick ganska stora mängder svamp som blev mörkbrun, sladdrig och illaluktande. Var tvungen att kasta bort ganska många timmars plockarbete.

OBS! Detta är mina egna erfarenheter och inte några vedertagna sanningar! :o)
Att jag måste byta tidning kan förmodligen vara delvis beroende på att jag har ganska ont om utrymme och därför måste lägga svampen tätare än jag skulle vilja…

0

Det där med tidning...

Ola

16 sep 2006 kl. 16:37

Ok, trodde att du hade hört några nya rön om att svampen/smaken tog skad eller dylikt.

Kan konstatera att vi gör på liknande sätt. Har samma erfarenhet med att endel savamp blir “kass” och luktar skunk…

0

bo Reyer

16 sep 2006 kl. 16:39

Jag torkar på skötbord avsett för badkar, vilket jag spänt tunn gardinluft över. Lätt att flytta ut i höstsolen på eftermiddagen, och ta in över natten.

0

Nä - inga nya rön...

Ina, sydost om Borås

16 sep 2006 kl. 16:40

...bara personlig “skåpmat” som sagt… :D

Men nu tycker jag att “min” metod funkar perfekt! Ingen extra utrustning som tar plats heller, utan bara att hämta tidning i pannhuset och plocka loss skotorken från väggen i hallen när trattarna går till!!!

0

Det där med tidning...

per d

16 sep 2006 kl. 16:46

den är bara mörkbrun och sladdrig en kort tid. och illa luktar den inte tycker jag, luktar svamp och trampat jordgolv, dvs som en bra bordeaux.

0

Som sagt...

Ina, sydost om Borås

16 sep 2006 kl. 16:48

... det är lite olika vad man tycker om tidningstork och resultatet! :o)

Jag tycker att det luktar unk om dom som blir sladdriga och slänger bort dom, men jag vet ju inte om dom är “förstörda” egentligen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone