Under över 20 år har jag och mina vänner ätit soppar av olika slag men aldrig har någon blivit dålig. Kanske beror det på att vi ALLTID tillagat svampen i MINST 20 minuter vilket rekommenderas. Dessutom har vi ALLTID vetat vilka arter som tillagats. Vi har ätit Karljohan ett otal gånger men den har alltid varit torkad. Före tillagning har svampen legat i vatten ca 30 min. och sedan tillagats i minst 20 min.
Jag vet inte hur länge jag brukade tillaga soppar förr och inte hur länge mamma tillagade dem när jag var liten, men ingen i vår familj (med ingifta makar och makar) blir sjuka av soppar. Vi har en ingift rackare som blir riktigt, riktigt sjuk av trattkantareller dock. Förmodligen nån medfödd klenhet.
Jag vet inte alltid vilka soppar jag äter för jag kan inte skilja mellan alla strävsoppar t ex. Det finns även olika slags rutsoppar och sammetsoppar o likn som jag inte är helt 100 på.
Men jag tror ärligt talat att människor är olika känsliga. Man ska nog börja med små mängder och prova sig fram om man inte är van soppätare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.