Jag först i år börjat plocka soppar, så jag är lite osäker på vad som “gäller” för dessa. Det jag främst tänker på är vad som är godtagbart skick för att bruka som matsvamp.
- Vad gäller för snigeltuggade svampar? Låta bli/slänga eller skära bort?
- Jag har märkt att många soppar, t.ex. de vanliga asp- och björksopp, ofta har små gula larver i sig. Dessa exemplar har grå/bruna prickar på undersidan, som de verkar ha fått av larverna. Ska dessa svampar kasseras eller är det brukligt att skära bort dessa partier eller helt enkelt äta dem ändå?
Hittade också tre svampar idag som jag skulle vilja be om hjälp att artbestämma.
Svamp 1: Vit sopp, vilken?
Snigeltugg = ok. Du kan bara skära bort det yttersta.
Gula larver ska inte finnas i den svamp du tar hem. Skär bort det som är angripet och ta hem det fina.
Sopparna liknar björksopp - i dåligt skick.
Den sista är en spindling - ingen matsvamp.
Du får säkert mer respons. Det här är mitt förslag
Jag håller med Anitha. Snigeltugg skärs bort. Rörlager på alla utom mkt små ex tar man bort för där sitter ofta larver som planerar att äta sig in i själva hattköttet. Steker man soppar som har rörlager kvar blir de onödigt slemmiga.
Dina två första är någonslags strävsoppar, t ex björksopp. Ta dem innan de blivit så mogna. Tillaga i minst 20 min annars kan man få ont i magen av strävsoppar.
Jag torkar alla soppar för då blir man av med slemmigheten, smaken förbättras också.
Det finns ätliga spindelskivlingar men de flesta inte.
Karl S har koll. Kärrsopp i första serien. Björksopp lutar det åt i andra och ullspindling i tredje.
Vad gäller sopparna så räknas båda till strävsopp och är mycket fina matsvampar, särskilt efter torkning, om du bara kan hitta lite yngre exemplar. De på bilderna kan vara hälsovådliga. Både bakterier och parasiterande svampar ser ut att ha fått fäste. Mask i sig har inga påvisade farligheter, men annat okänt levande får lätt fäste där masken gått fram.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.