0 308 visningar

6 svar

Gallsoppsolycka....

Elise

4 sep 2013 kl. 18:25

Hej!

Jag har alltid plockat mycket sopp men blev nu plötsligt medveten om att jag fått med mig gallsopp hem. Har redan torkat all sopp och jag skulle tippa på att gallsopp utgör 5 % av totalen. Måste jag slänga allt eller är det så utspätt att det går att använda?
Tacksam för tips!

0

brittis

4 sep 2013 kl. 18:27

Tror att du får ut och plocka ny svamp, tyvärr…

0

Elise

4 sep 2013 kl. 18:49

Tack för ditt svar. Jag blir så trött på mig själv ibland….. Men som tur är finns det gott om sopp:-)

0

buffy

5 sep 2013 kl. 08:20

Jättetråkigt. Men smaken är fruktansvärd och genomträngande.

Det var ju väl du kom på det nu innan du t ex tillagat någon mer påkostad anrättning åt gäster.

En gång plockade jag en hel påse gallsopp. Därefter skaffade jag en svampbok =)

0

Fredrik H

5 sep 2013 kl. 08:46

Ett tips nästa gång innan du lagar till svampen, om du inte är säker på att alla sopparna är ätbara ta en liten bit från hatten och bit på men svälj inte och spotta sen ut igen om smaken är mild så går den att äta.Om den är bitter eller stark så gården inte att äta.

0

Tina Nordberg

5 sep 2013 kl. 14:12

Har du inte så små bitar kan du nypa en smula och provsmaka (varjebit) är det gott är det inte gallsoppsbit.
Kasta de som smakar pyton, bittert.
Tar kanske lite tid men kanske snabbare än att plocka nytt och börja om från början.

0

Elise

5 sep 2013 kl. 17:23

Tack för alla svar. Har slängt eländet nu…. Började smaka på bitarna men insåg att livet är för kort:-)
Jag visste egentligen att de fanns där när jag rensade men började tala i telefonen samtidigt och rensade glatt på tills högen var slut.. Sen helt plötsligt så slog det mig att “var fn tog gallsoppen vägen”? Insåg att de då kommit med. Om detta är beviset på att kvinnor inte alls kan göra två saker samtidigt låter jag vara osagt…. Nu sticker jag till skogen igen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone