0 522 visningar

12 svar

kantareller!!

Älgen

4 sep 2013 kl. 18:45

Äntligen efter många år har min äkta hälft och jag fått vara med om det som så många har upplevt! En slänt fullproppad med gula kantareller. Fick ihop två stora korgar på en liten stund!
En otrolig upplevelse.
En nöjd Ålg!

0

Irene A

4 sep 2013 kl. 18:59

Måste ha varit en fantastisk syn!

Jag vet inte hur det har varit med kantareller i övriga landet, men häruppe kring Umeå har säsongen varit fantastisk. Vi tyckte att både 2011 och 2012 var bra, men i år var det ännu bättre :-)

0

Diana

4 sep 2013 kl. 19:46

GRATTIS!

0

Grethe F

4 sep 2013 kl. 19:50

Här i Skåne har där inte varit mycket kantareller i år

och två korgar fylda har jag alldrig sett vilket herligt syn det måste ha varit

0

Birgitta D

4 sep 2013 kl. 20:07

Vi hade mycket som torkade bort men eftersommaren gav en del i mossig granskog. Tja vi gyllde alla tomrum i frysen i alla fall.

0

Pochahontas

5 sep 2013 kl. 09:10

Grattis Älgen. Runt Nyköping har man kunna skrapa ihop lite här och där men inte som förra året då det växte kantareller i stort sett överallt

0

Fredrik H

5 sep 2013 kl. 09:39

Ett stort grattis till dig herr Älg att hitta dessa gula gossar är alltid en underbar känsla,man blir överlycklig och full av glädje.Skogens guld är i sanning kantarellen i ett nötskal på grund av dess gula färg.

0

Dea

5 sep 2013 kl. 09:46

Är det någon idé att ge sig ut i Stockholms trakten? Jag har inte sett några positiva rapporter härifrån.

0

Kantarell

6 sep 2013 kl. 00:11

Gula kantareller? Vad är det för svamp? Är den ätbar?

0

"JAS" Helsingborg

6 sep 2013 kl. 10:03

Ja det är klart att den är ätbar det är ju en Gul kantarell alltså inte grön eller blå utan just Gul. Undrar när namnkommittén skall böja sig för den stora folkmassan och ändra Kantarellens namn till just Gul kantarell, på tiden tycker jag ;)

0

Bengt Sandh

6 sep 2013 kl. 14:07

Hoppas att man passar på att döpa om skatan till svartvit skata. Den kan ju annars förväxlas med t.ex. törnskata. Varför ska det heta gul kantarell? Vet inte folk vad kantarell är? Tror man att det betyder trattkantarell?

I mina ögon är det meningslöst att säga gul kantarell. Är det någon som inte vet vad kantarell betyder så har man inte något intresse för svamp överhuvudtaget. Folk har i alla tider förstått vad kantarell är för en svamp så varför ska man förtydliga något som inte behöver förtydligas?

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2013 kl. 15:46

Det där var så ovanligt dumt att det verkar otroligt att Bengt Sandh skrivit det!

0

"JAS" Helsingborg

6 sep 2013 kl. 18:52

Himmel och pannkaka, Sandht Jan ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone