I kväll ska Hans och jag guida en svampexkursion vid slalombacken i Sunnersta.
Två ggr tidigare har vi gjort det, 2011 och 2012, med en del intressanta fynd.
Vi börjar kl. 17.30 och håller på till kl. 19 – eller så länge någon ser och orkar.;)
(Jag har rekat – och det finns/fanns en del trevliga svampar! Tänkte ev lägga ut några bilder nu, men avstår.)
Samling på övre parkeringen vid Sunnerstabacken.
Jag kan svara på praktiska frågor här – efter hundrastningen 11-14 , men se också Uppsala Svampklubbs hemsida och höstprogram:
http://www.fkog.uu.se/staff/abacklund/usk/index.html
Vi var åtta deltagare och hittade en hel del. Artlistan är inte klar men blir rätt så överraskande lång – med tanke på vädret i jun, jul, aug - och hittills i sep.
Jag ska nu bara visa några bilder på en del snyggingar. Den suddiga nr 3 är passande nog luddticka.
En död gran var välbesatt med lovande, unga trådtickor. Den kan bli riktigt praktfull när trådtickorna vuxit till sig.
Granen är lättpåträffad. Den står inom gott synhåll – åt väster – från stora stigen några hundra m norrut från Sunnerstastugan. Frk på sista bilden kan kanske komma att få ”centralfot” – och det fanns fler.
(Jag hittade några trådtickor på centralfot c 100906, men de växte på underjordiska granrötter:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=185101&view=open&fnr=2
Sedan dess har jag faktiskt provätit trådticka!)
Snygg var också vinterskivlingsgruppen c 1.3 uppe på en tredelad 1.3 meters lövstubbe.
Narrkantareller fanns det gott om, dessa växte mellan ett par grova stockar nere i ”övningsområdet” där också mycket annat fanns. Och ”nedanför” slalombacken hittade vi också i år Bovista limosa, dvärgäggsvamp. Förra året var de dock helt mogna. Det kommer nog bättre bilder – och bilder på annat – när också de andra deltagarna vaknat – vi höll på till kl 20 – då ljuset tog slut…
Hans bild av grenig lavklubba visar bara några få av de tusenden och åter tusenden (jag underdriver våldsamt!) som fanns på plats.
Kom just på något helt annat. Med posten i går kom, mycket passande, det första numret av SBF:s nya medlemsextrapopulärtidskrift, ”Vilda Växter”, en trevlig uppenbarelse.
På sidorna 30-31 visar Lena Hegner bilder och skriver lite om lusernhybrider.
I Sunnerstabacken såg vi såväl mycket gullusern som några troliga hybrider - mellanlusern eller ngt annat. Tyvärr kollade jag posten först vid hemkomsten kl 20.37!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.