Kom just hem efter en sväng i närliggande natur med hunden och är förfärad och ledsen.
För någon vecka sedan lade en svampentusiast in en rapport här om i första hand Karl Johan i ett för vårt område en stor mängd, i litet x-område nära stadsdel Y i stad Z. Vem som helst inom en två-tre mils radie skulle omedelbart begripa EXAKT vilket område som avsågs eftersom det helt enkelt inte GÅR att missförstå. Här omkring är det ganska ont om svamp men gott om folk, så det konkurreras friskt om vad som finns. Just DET har jag inget emot - men tyvärr drar forumet Rapporter till sig även långt mindre naturvänliga människor.
Facit någon vecka senare: Det där lilla området, där det faktiskt de flesta år inte alls växer några större mängder ätlig svamp (själv plockar jag aldrig där, det finns bättre ställen på längre avstånd) ser ut som om en hel elefanthjord hade dragit fram tvärs över alltihop.
I vanliga fall kan man gå där och njuta av att titta på underbart vackra flugsvampar i olika kulörer, riskor och kremlor av alla möjliga om också inte precis ätligt slag, skålsvampar, tickor, allt möjligt.
Nu är ALLT i svampväg nedtrampat, uppslitet och bortkastat, skuret i och befunnet ovärdigt… Närmare bestämt varenda svamp som inte är en Karl Johan eller någon av de andra sorter som nämndes i rapporten.
Dessutom syns mängder av avbrutna kvistar, fördärvade björnbärssnår, helt nedtrampade småväxter och annat. Som sagt - elefanthjord.
Poängen med mitt inlägg är alltså denna: Det är självklart inte rapportörens ansvar hur andra människor väljer att bete sig. Men snälla, var försiktig med hur du anger VAR nånstans du har hittat svamp, SÄRSKILT om det handlar om Karl Johan eller kantareller.
Landskap och någon sorts ungefärligt område (t ex norr om X-stad) är en sak, det är för många av oss alltid intressant att se om en viss sort har börjat dyka upp någonstans. Men att ge högst läskunniga elefanthjordar (ursäkta, det låter säkert nedsättande men jag är så ARG idag) möjlighet att exakt avgöra vilket litet område det rör sig om är en helt annan. Långt ifrån alla tycks bry sig om naturen som sådan…
Hej!
Usch vad tråkigt! Aldrig kan saker få vara ifred. Jag förstår att du är arg. Nu hoppas jag att jag inte med den rapport jag la ut har medfört samma problem… Får nervöst åka dit och titta…. Helt ärligt så tänkte jag inte så långt att folk är så oansvariga i naturen. Men man lär så länge man lever.
Tack för ditt påpekande!
Ledsamt att det blir så.
Att allt blir förstört både växtlighet och annan svamp som också är väldigt intressant.
Jag försöker att rapportera när något art har kommit igång för säsongen så att det kan vara till hjälp för andra i trakten att veta vad som finns och att det kan vara dags att ge sig ut och plocka om man har lust.
Men, jag skriver bara ort och ev. vilken typ av växtplats som fynden har gjorts på.
I hemmaskogen finns det, tack och lov, än så länge bara små elefanthjordar som drar fram.
De är enbart inriktade på Kantareller och Trattkantareller så det är alltid soprent på de arterna men alla andra svampar får stå kvar.
Fast, för något år sedan försvann några Blomkålssvampar som jag hade lämnat på tillväxt.
Den/de blev säkert jätteglada över sina fynd.
Och det delar jag gärna med mig av.
La in fångstrapporter några gånger för ett par år sen.. Hehe slutade med att det kom 2 skåpbilar av icke svampkunniga men väldigt arbetsamma skithögar som dammsög skogen på allt som liknade svamp..totalt rensad..:))... Lämnade som tack kvar lite svarta plastsäckar , vilket behövdes för att få bort övrig skit som dem råkade glömma!!
Är väl kanske inte så konstigt då att det är magert med rapporter på Artportalen om kantareller och karljohan… Låter väldigt mysko ändå att man kommer i horder och plockar allt som finns. Det är lite lurt att de kommer i skåpbilar.
Jag kommer att tänka på något som hände i London för en massa år sen. Det fanns restaurangägare som köpte upp svamp och åtog sig att sortera ut det som var användbart och betalade sedan därefter. Kan något liknande hända här, om det finns uppköpare som gör likadant?
I London löste de problemet med att förbjuda svampplockning i stans parker…
Jag har sett några som plockade typ allt, men det var för några år sedan. Plockarna var av asiatiskt ursprung och jag gissar att svampen skulle till ngn restaurang. De sopade rent på kamskivlingar och utblommade soppar och skräpkremlor och all möjlig fanskap.
Förmodligen var det väl bara högst 1% av det de plockade som de fick något alls betalt för, och därför lade de väl ner det föga lukrativa projektet. För alltid, hoppas jag.
Jag la oxå ut ett av mina “bra” ställen för några år sedan, helt meningslöst har det varit de senaste 4 åren att besöka den platsen för att plocka svamp, allt är skövlat varje höst :) Jag rapporterar ingen matsvamp till några forum heller portaler längre, gjorde tyvärr ett misstag idag :(((((
Förbaskat tråkigt att det är på väg åt det hållet. Jag förstår att det är ett problem i områden med mycket folk och få skogar, men vi har sett liknande syner i fjällen också. Där kliar det i avtryckarfingret hos beväpnade ortsbor…
Det värsta är nog ändå att de som vill avskaffa allemansrätten får vatten på sin kvarn.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.