Bläddra häromdagen i en nyinförskaffad bok att eldsopp och blodsopp kunde ge biverkningar som skadar njurarna för känsliga personer. Någon som vet om detta stämmer för blodsopp? Har sökt på nätet utan framgång.
Aktuell bok:
Svamp guiden (Daniel Butler ISBN 978-91-7401-441-9 (c) 2012)
Har även undran om det är blodsoppar jag hittat…
Blodsopp hittar jag inget om men lite om Eldsopp som ju är ganska lik i utseendet:
http://www.acc.umu.se/~saasha/giftsvam/
“Eldsopp innehåller inget koprin men ett annat okänt ämne som kan orsaka ett koprinusliknande syndrom. Eldsopp kan dock ätas värmebehandlat av de som aldrig dricker alkohol.”
“Koprin är ett gift som förekommer i grå bläcksvamp och som förorsakar ett antabuseffekt, dvs att giftet stör metanolnedbrytningen, vilket orsakar illamående, huvudvärk, bröstsmärtor, andnödhet, ångest och hudrodnad om det finns i kroppen samtidigt som alkohol. Ett annat gift med antabusliknande effekt finns även i eldsopp och klubbtrattskivling.
“Förutom sin antabuseffekt har koprinet visat sig störa fortplantningen hos råttor, vilket kanske även kan inträffa hos människan. Detta är den främsta anledningen till att grå bläcksvamp betraktas som giftig.”
Fast jag har inte lyckats klura ut vem som står bakom denna sida och hur de har kommit fram till informationen. (?)
Så jag vet inte om man kan lita på det.
+ länge sedan den uppdaterades
+ att det gäller dem som ALDRIG dricker alkohol verkar lite konstigt
Om eldsopp inte finns samtidigt som alkohol i kroppen är inte samma sak som att man ALDRIG dricker alkohol, det måste ju finnas nån karens. Alkohol går ju förhållandevis snabbt ur kroppen och kan man någorlunda uppskatta koprininnehållet finns det ju elimineringstid för det också.
Men din svamp är blodsopp, TS.
Om man redan hade njurskador kunde man få encefalopati i Japan av de här grisöronen som eg heter nåt annat, Angel Wings på engelska. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15835296
Jag och flera kompisar har ofta ätit eldsopp tillsammans med alkohol och aldrig har någon haft besvär… Jag tror knappast att eldsopp ska innehålla något coprin-liknande ämne…. Besvär med eldsopp förekömmer absolut hos vissa personer, men också när dom inte dricker alkohol till den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.