0 4843 visningar

7 svar

Karl Johan?

Matina

6 sep 2013 kl. 09:50

Är ju ny på hela svampplockar-området men tog mig igår ut för att plocka kantarell (som jag åtminstone känner igen och inte gör min familj sjuk av för att jag plockat fel). Med mig i kassen slank också tre exemplar av sopp. De två små har vita rör. Den lite större har ljust gul-grön-bruna rör. Jag tror de tillhör samma sort och min gissning är att det är Karl-Johan. Hur ska jag veta? Kan ni se på bilderna?

Den stora soppen.

0

Matina

6 sep 2013 kl. 10:04

Här är bilderna på de mindre svamparna.

I sista bilden kan man se ett litet “nät” överst på foten, som återfinns på samtliga av dessa tre svampar.

0

Jan A, Uppsala

6 sep 2013 kl. 10:11

Du har gissat mitt i prick!

0

Fredrik H

6 sep 2013 kl. 10:13

ja den första bilden är defenitivt en karljohan ett mycket fint exemplar med.dom andra bilderna är ochkså karljohan men bild nummer 2 där skulle kunna vara finluden stensopp i vilket fall som helst så är det jättegod matsvamp.

0

Fredrik H

6 sep 2013 kl. 10:22

nej jag tar tillbaka de om finluden stensopp det är karljohan på alla bilderna.

0

Matina

6 sep 2013 kl. 10:42

Va roligt att det blev rätt! I skogen såg jag också lite större exemplar som liknade dessa men med betydligt grönare undersida. Kan det också va Karl-Johan? De var, liksom beskrivningen på Karl-Johan, lite slemmiga när det var lite fuktigt ute. Men på ovansidan av hatten och foten var samma färg som detta. Dock tittade jag inte så noga eftersom jag trodde det var nåt oätligt. Finns det nån svamp man kan förväxla Karl-Johan med som har gröngula rör?

0

Fredrik H

6 sep 2013 kl. 10:50

De större du såg var ochså karljohan men de mörknar på undersidan när de blir äldre gul gröna rör får de och de är oftast larv angripna och inte goda att äta längre.Ja det finns ett par andra soppar som man kan förväxla med karljohan,finluden stensopp,rödbrun stensopp dessa två är godamat svampar man kan ochså förväxla karljohan med gallsopp denna sopp är väldigt bitter i smaken och helt oätlig.

0

Matina

6 sep 2013 kl. 11:46

Då fanns det MASSOR i skogen som jag bara gick förbi i tro att de var skräp. Men de som jag faktiskt plockade upp var friska och fina. Värt en vända till alltså! =)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone