Är ju ny på hela svampplockar-området men tog mig igår ut för att plocka kantarell (som jag åtminstone känner igen och inte gör min familj sjuk av för att jag plockat fel). Med mig i kassen slank också tre exemplar av sopp. De två små har vita rör. Den lite större har ljust gul-grön-bruna rör. Jag tror de tillhör samma sort och min gissning är att det är Karl-Johan. Hur ska jag veta? Kan ni se på bilderna?
Den stora soppen.
Va roligt att det blev rätt! I skogen såg jag också lite större exemplar som liknade dessa men med betydligt grönare undersida. Kan det också va Karl-Johan? De var, liksom beskrivningen på Karl-Johan, lite slemmiga när det var lite fuktigt ute. Men på ovansidan av hatten och foten var samma färg som detta. Dock tittade jag inte så noga eftersom jag trodde det var nåt oätligt. Finns det nån svamp man kan förväxla Karl-Johan med som har gröngula rör?
De större du såg var ochså karljohan men de mörknar på undersidan när de blir äldre gul gröna rör får de och de är oftast larv angripna och inte goda att äta längre.Ja det finns ett par andra soppar som man kan förväxla med karljohan,finluden stensopp,rödbrun stensopp dessa två är godamat svampar man kan ochså förväxla karljohan med gallsopp denna sopp är väldigt bitter i smaken och helt oätlig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.